Andreas Johansson håller kaffebaren Bönan & Mustaschen öppen dygnet runt under veckan med Musikhjälpen. Då passar det bra att han hälsar på i buren kl 04.00 på tisdagsmorgonen.

Växjö och Småland omfamnar Musikhjälpen

När det är några dagar kvar till programledarna går in i buren har kärlek redan uppstått mellan smålänningarna och Musikhjälpen. Engagemanget är stort både vad det gäller bössor, utbudet i staden och alla auktioner som det redan budas högt på. Musik- och matstaden Växjö bjuder på allt från mat lagad av svinn till nattöppna kaffebarer och gator fyllda av musik.

Glasburen är på plats och Karl-Johan Paulsson, projektledare från SVT, har just anlänt för att starta upp Musikhjälpen för fjärde året i rad som projektledare och med fjorton år i produktionen.
– Jag känner mig varmt välkommen till Växjö, säger han. Växjöborna och smålänningarna engagerar sig redan nu på ett sätt vi inte sett tidigare. Allt tyder på en väldigt fin vecka med Musikhjälpen i Småland.

För matstaden Växjö är det viktigt med närodlad och hållbar mat med genuina smaker. Med tanke på årets tema tar man extra väl hand om råvarorna. På Kärlekens torg kommer den kommunala måltidsorganisationen att ha Matsvinnskök där man serverar mat lagad av svinn från tidig morgon till sen kväll. Ett par kvarter bort, i Växjös äldsta trähus, öppnas det till och med en ”Restaurang Musikhjälpen de luxe” som lagar mat på svinn och kärlek. Gästen bestämmer priset och intäkterna går oavkortat till Musikhjälpen. Det är gänget på Kafé de luxe som ligger bakom. De har också blivit framröstade som Årets klubb enligt SAMI två gånger, så att erbjuda öppna scener till artister är en självklarhet. Kaffebaren Bönan & Mustaschen med organiskt kaffe väljer djärvt att ha öppet dygnet runt och viss del av försäljningen går till Musikhjälpen. Lämpligt nog besöker innehavaren Andreas Johansson buren kl 04.00 på tisdagsmorgonen.

Det kommunala bolaget Växjö & Co är lokal arrangör och de har förberett den här veckan under lång tid.
    – Jag är så stolt över Växjö och glad för att Musikhjälpen kom just till oss, säger VD Sara Almkvist. Engagemanget som finns hos företag, föreningar och invånare är enormt, både genom startade bössor, auktioner och massa olika aktiviteter. Vi är många som arbetar tillsammans för att ro iland det här projektet, med alltifrån aktiviteter på Engagemangstorget till säkerhet. Vi är bra på samverkan och värdskap i Växjö!

Glasriket glöder för Musikhjälpen
    Att Växjö är porten till Glasriket kommer att märkas då en portabel glasugn dyker upp med tre glasblåsare från Kosta glasbruk tillsammans med glaskonstnär Åsa Jungnelius. Det är ett konststycke att hantera den tusengradiga glasmassan utanför hyttan, men de trygga glasblåsarna är fulla av tillförsikt. Man kommer bland annat att blåsa två verk av Åsa Jungnelius som redan nu finns ute på auktion med värden på 35 000 respektive 40 000 kr. Allt glas som blåses under tisdagen och onsdagen läggs också ut på auktioner. Men redan nu har Destination Kosta auktioner för ett värde på nästan 130 000 kr. Till det kommer andra företag i Glasriket med auktioner värda 56 000 kr. Lägg därtill produkter skapade av Hanna Hellquist på Målerås glasbruk som sägs vara ovärderliga - fyllda med hennes energi.

Kärlekens torg kommer för övrigt att sjuda av liv även utanför buren. Ett par kvarter bort har Växjö city öppen scen för lokala band och happenings. Växjö är också en idrottsstad av rang, vilket föreningarna kommer att visa på en särskild yta där utmaningar som dragkamp växlas med basket och Let’s dance med stadens dansklubb. Återanvända julgranar från Nordens största julmässa på Huseby bruk står på parad och värmande eldar lyser upp decembermörkret. Räkna med att smålänningarna går man ur huse.

Ytterligare information:
    Sara Almkvist, VD Växjö & Co