​Var kommer turismens alla riken ifrån?

​Var kommer turismens alla riken ifrån?

Svarets ges i den nyutgivna boken Turismen i Smålands Kronoberg - Om att välkomna besökare i upplevelsernas rikenav Margareta Arteus Thor. Beställaren Destination Småland har valt att på detta sätt blicka tillbaka för att ta avstamp mot framtiden. Hur myntades begreppet Glasriket? Hur gick det till när massturismen kom till Vilhelm Mobergs stenrike? Många riken har skapats sedan dess, men det var här det började. Boken skildrar en ung näring i en landsända där turism var något svårbegripligt för femtio år sedan. Ett annorlunda grepp som visar att det är gårdagens eldsjälar som banat väg till dagens strategier.

Uppdraget till Margareta Arteus Thor och Frommens förlag kom från Lena Stävmo, VD för det regionala bolaget Destination Småland. Syftet med boken är att ta fram och visa på hur ett antal nyckelpersoner och eldsjälar är nödvändiga för att utveckling ska bli till.

– Innan historien och människorna glöms bort ville vi dokumentera och lyfta fram den epok som ligger till grund för den växande och betydelsefulla näring vi arbetar med idag, säger Lena Stävmo. Jag tror att den här boken står för ett nytt grepp då vi lyfter fram människorna bakom de kreativa tankarna, eldsjälarna som kämpade i motvind, modiga politiker och det hårda långsiktiga arbete som är en nödvändighet för att vår näring ska bli framgångsrik och hållbar.

– Att få i uppdrag att arbeta med en bok som belyser Kronobergs historia och människor inom turismen, var en fantastisk uppgift för mig som redaktör, säger Margareta Arteus Thor som har ett förflutet som verksam i bl.a. Glasriket. Genom ett 40-tal intervjuer, grävande i arkiv och samarbete med Destination Småland har jag lagt ett pussel 50 år tillbaka i tiden med målbild mot framtiden.

Boken vänder sig i första hand till politiker och tjänstemän som vill få en bild av och förstå hur de kan stötta vidare regional utveckling inom turism och besöksnäring. Men den är även intressant läsning för alla som intresserar sig för hur Glasriket, Utvandrarbygden och Linnés Råshult kom att stå i centrum för marknadsföringen av Sverige under olika epoker eller om bildens betydelse i utvecklingen. Den kan också med fördel användas som underlag på turismutbildningar och liknande då den ger en ny synvinkel och kompletterande bild av hur viktiga de enskilda människorna bakom utvecklingen är.

Bild: författare Margareta Arteus Thor tv och Lena Stävmo, VD AB Destination Småland

Mer information:

Margareta Arteus Thor
Frommens Förlag
0704-92 32 32
frommensforlag@gmail.com

Lena Stävmo
lena.stavmo@destinationsmaland.se

Bokrelease hölls på Lessebo Handpappersbruk den 27 augusti.
Grafisk design och illustrationer Diana Ortscheid AD
Omslagsbild Hans Runesson
Boken är tryckt på Hylte Tryck AB i Hyltebruk på papper från Lessebo Paper AB.