Visit South Sweden ska locka danskar till södra Sverige efter pandemin

Visit South Sweden ska locka danskar till södra Sverige efter pandemin

När den nationella organisationen Visit Sweden avslutade bearbetningen av den danska marknaden i slutet av 2019 gick de regionala turismaktörerna i Skåne, Småland, Öland, Halland och Blekinge samman i ett nytt partnerskap för att marknadsföra södra Sverige i Danmark. Sedan drabbades världen av pandemin som satte stopp för resandet. Men nu, med hopp om att resandet snart kan ske utan risk för smittspridning, lanseras den nya hemsidan: visitsouthsweden.dk

- Den danska marknaden är viktig för många företagare i södra Sverige och vi hoppas på en snabb återhämtning när det är rätt läge, säger Heléne Östberg, varumärkes och innovationschef på Tourism in Skåne som driver samarbetet. Partnerskapet mellan regionerna är ett sätt att kraftsamla resurser och undvika konkurrens och dubbelarbete. Samtidigt blir vi mer relevanta och attraktiva för målgruppen med ett större utbud när vi marknadsför oss tillsammans, berättar Heléne.

- De utländska marknaderna är mycket viktiga för Kronobergs län förklarar Oskar Wijk, VD för Destination Småland. Den danska är näst stört hos oss efter Tyskland och de uteblivna besökarna har drabbat besöksnäringen hårt. Vi hoppas nu på en snabb återhämtning när det är rätt läge, fortsätter han. Då gäller det att vara beredda - och det är vi med denna gemensamma satsning.

Den geografiska närheten i kombination med ett varierat utbud gör att danskarna kan besöka södra Sverige ofta under hela året. De största drivkrafterna för danskarna att resa till Sverige är att komma bort från vardagen och njuta av mat och dryck, uppleva nya platser och städer och så lockar naturen. Nästan en tredjedel av målgruppen vill uppleva naturen och lugnet, gärna genom att vara aktiva. Vandring, paddling och cykling är populära aktiviteter. Men även att upptäcka det lilla, oväntade bakom kröken – en loppmarknad, ett café eller en gårdsbutik.

– Det är också stimulerande att få nya kollegor och lära sig mer om de andra regionerna i Sydsverige, säger Cathrine Rydström, marknadsansvarig på Destination Småland. Praktiskt arbetar vi nu med att fånga upp danskarnas intresse, inspirera och guida dem till upplevelser i södra Sverige genom att arbeta med press, influencers, digital annonsering och så lanserar vi då en ny hemsida visitsouthsweden.dk liksom konton på Facebook och Instagram.