Håkan Nilsson, Stallgården. Foto: Ulf Michal

Årets Turismföretagare 2022 – utsedd av Destination Uddevalla

Håkan Nilsson, Stallgården, tilldelas priset Årets Turismföretagare 2022.

Juryns motivering:

Håkan Nilsson visar på ett framåtsträvande entreprenörskap där han med nytänkande skapat ett besöksmål, tillsammans med sitt team, som ligger helt rätt i tiden med en kombination av verksamheter i utbudet. Här finns restaurang, café, chark, inredningsbutik och ett nyöppnat handelsväxthus som tilltalar smaklökar, öga och själ. Uppskattat och älskat av många och ett givet stopp för den som passerar på sin resa.

På gården, där allt huserar, har det bedrivits lantbruk sedan tidigt 1600-tal och besökaren bjuds en bedårande utsikt över Svälte kile. Som gäst på Stallgården får du vällagad mat gjord från grunden med råvaror av hög kvalitet och lokalproducerat så långt det är möjligt. Besökaren kan ladda sin elbil med el från de egna solpanelerna. Genomgående arbetar de för att vara miljömässigt hållbara. Med både genomförda och pågående satsningar på Stallgården utvecklas turismnäringen i Uddevalla och med sitt goda värdskap är de givna förebilder för andra. På Stallgården är kommunens turism klart levandegjord.