Skyltar vid hållplatser med QR-kod till appen Freelway

Nu åker du enkelt och klimatsmart, utan bil till Vemdalen

För att resa mer hållbart till och inom destination Vemdalen har man anslutit sig till reseplaneringstjänsten Freelway. En mobilapp som visar kollektivtrafiken i hela Sverige.

En bra funktion i appen är att den automatiskt lägger upp förslag på hur du till exempel reser från Sundsvall till Vemdalen, utan egen bil. Du får även förslag på lokala resealternativ på plats i Vemdalen. Redan nu finns ett antal Freelway-skyltar vid utvalda hållplatser med en QR-kod för nedladdning av appen.

I vinter kan du ta dig från tåget vid Röjan station och bussen Härjedalingen i Vemdalen by, vidare till olika stugområden i destinationen med buss- och taxitransfers. Bokning sker via Freelway-appen där all kollektivtrafik och taxitransfers i destinationen finns samlad.

Tåg till Ånge och transfer till Vemdalen!
Vi gör även en satsning på transfer som möter upp tåget i Ånge och kör direkt till Vemdalen under torsdagar och söndagar i vinter. Det möjliggör resa via Sundsvall och Stockholm som har efterfrågats av flertalet stugägare.

- Vi har många gäster från Ånge, Sundsvall och kusten som har stuga här eller vill besöka våra fjäll och efterlyser ett smidigare sätt att ta sig till destinationen, berättar Destination Vemdalens VD, Anna Hansson.

En utmaning för gästen att resa klimatsmart
I en undersökning som Destination Vemdalen lät göra tillsammans med KTH förra våren visade det sig att 78 % upplever det svårt att ta sig runt i området utan bil. Samtidigt säger 30 % av de tillfrågade att de skulle ha nytta av delad taxi vid lokala resor inom sitt fjällområde.

Det här vill Destination Vemdalen göra nytta av och erbjuda delad taxi från tåg och bussar i området. Delad taxi till ett antal restauranger under fredagar och lördagar är också ett initiativ man kommer att testa i den nya appen.

Samåkning för locals
Freelway erbjuder även en låst samåkningsfunktion för de som bor och arbetar i området. Där lägger de upp resor och förfrågningar som matchar varandra. På så vis får chauffören milersättning och passageraren betalar via en reskassa i appen.