Nu blir det enklare att resa till fjällen

Nu blir det enklare att resa till fjällen

Destinationsbolagen i Vemdalen, Lofsdalen och Funäsfjällen tar ett gemensamt steg och samverkar i ett nationellt projekt för delade transportlösningar som är både resurs- och klimateffektiva.

Appstyrd samåkningstjänst i mobilen

Genom appen Freelway är det möjligt att koppla ihop och göra övriga aktörers avgångar synliga automatiskt på ett och samma ställe som till exempel Länstrafiken, Inlandsbanan, Härjedalingen, skidbussar, hyrbil och taxitjänster. Det finns också en samåkningstjänst för bofasta och säsongspersonal. Freelway-appen ska underlätta resande till och från destinationerna för gäster, men också underlätta för fastboende och säsonganställda att kunna samåka.

– Vi i fjälldestinationerna är i stort behov av fler kollektiva transportlösningar, både för våra gäster och för oss som bor och lever här och med detta projekt ser vi stora möjligheter till att utveckla både samåkningstjänster och öka möjlighet till kollektivt resande inte minst för våra gäster. Detta går hand i hand med och är ett viktigt steg framåt i vårt arbete för en långsiktigt hållbar fjälldestination, det berättar Anna Hansson, VD för Destination Vemdalen.

Även Lofsdalsfjällen Turistnäring Ekonomiska Förenings VD Helena Fjellgren håller med om att vi måste utöka det kollektiva resandet i fjällen:

– Vi är glada att vi kan gå samman med så många olika aktörer för att underlätta för våra gäster och bofasta när det kommer till persontransporter. Med samåkningstjänsten och bokningsbara åkturer genom Freelway-appen hoppas vi kunna underlätta för våra gäster, stugägare och bofasta, berättar Helena.

Genom att ladda ner appen Freelway och välja destination får resenärer en tydlig överblick av de rutter som trafikerar till och från någon av orterna.

Om projektet

Lanseringen är en del av det nationella hållbarhetsprojektet ”Delad mobilitet för landsbygden – hur mobiliserar vi för levande samhällen i hela Sverige?”. Projektet drivs i samarbete mellan Härjedalen, Bergs och Östersunds kommuner, Destination Inlandsbanan, Destination Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen, Fjällhubben, Region Jämtland Härjedalen, Freelway, KTH, Adaptive Media och Sustainable Innovation. Projektet beräknas pågå till och med september 2023 och delfinansieras av Vinnova.

Kontakt:

Vemdalen, Anna Hansson 070-560 19 18

Funäsfjällen, Sigge Jungell 070-230 20 09

Lofsdalen, Helena Fjellgren 070-334 42 74

Läs mer om projektet här!

Destination Vemdalen är en året runt-destination. Området är känt som en stark skidort med 35 liftar och 58 nedfarter. Vemdalen är snösäkert med tidig öppning oftast i början av november. Under sommarsäsongen är det framförallt naturnära upplevelser och friluftsaktiviteter så som vandring, golf, cykling, fiske och ridning som lockar. Avståndet till Stockholm är 48 mil.

Destination Vemdalen sträcker sig från Klövsjö/Storhogna till Björnrike och har över 25 000 bäddar av god kvalité. Det finns allt från enklare boenden i form av vandrarhem och camping, hotell och lyxiga stugor och lägenheter. Det finns många boendealternativ för stora grupper och generationsboenden.