Resanderekord för Destination Gotland i december

Resandet i Gotlandstrafiken 2012 avlutades med ”all time high” – aldrig tidigare har så många rest under december. Totalt reste 76 710 passagerare med färjan under december, vilket är en ökning med 3 252 eller 4,4 %. I stort sett hela ökningen är på Nynäshamnslinjen. Procentuellt är ökningen lika mellan besökare och gotlänningar.

– Den gynnsamma fördelningen av lediga dagar under jul- och nyårshelgerna har haft betydelse för resandeutvecklingen. Även Alla+bilen-erbjudandet till folkbokförda på Gotland har bidragit positivt, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.

Under hela 2012 reste 1 590 271 resenärer, vilket är en liten minskning med 0,5 % eller 7 656.

Höstsäsongen, september till december, har ökat med 1,5 % eller 5 326 resenärer.

– Vi gläder oss åt att satsningen på höst- och vinterpaketen har utvecklats bra. Under perioden september till december har Gotland Promotions paketerbjudanden bidragit med 10 435 gästnätter på kommersiella boendeanläggningar, vilket i sin tur genererar fler restaurangbesök och ökad shopping, säger Per-Erling Evensen.