Utställningen HÄXOR visas på Kalmar Slott mellan den 28 mars och 3 november 2024.

Nu öppnar utställningen HÄXOR på Kalmar Slott

Idag, på skärtorsdagen, öppnar utställningen HÄXOR på Kalmar Slott. Med hjälp av scenografier, bilder och filmer får vi veta mer om de svenska häxprocesserna som rasade 1668–1676.

Utställningen HÄXOR är skapad av konstnären Pompe Hedengren och scenografen Erik Gullberg, som bland annat stod bakom den hyllade utställningen Aquanauts: Expeditionen. Texterna är skrivna av Cecilia Düringer, historieläraren bakom P3 Historia, som också invigde utställningen igår.

– Det är Pompe och Erik som har stått för fantasin, jag har bidragit med fakta. Det vi vill är att väcka ett intresse först och främst, där man vill veta mer senare. Detta är en upplevelse som ska väcka en glöd, säger Cecilia Düringer.

Den 700 kvadratmeter stora utställningen är uppbyggd i flera rum, där besökaren får veta mer om häxprocesserna ur olika perspektiv. Det är verkliga händelser och livsöden som skildras, men utställningen berättar också om myter och låter fantasin ta stor plats. Utgångspunkten är år 1668 när ”Det stora oväsendet” inleddes. Plötsligt anklagades kvinnor för häxeri och samvaro med djävulen. Kungen sände ut en trolldomskommission som hade rätt att utmäta dödsstraff och häxbålen flammade upp över hela landet. Innan oväsendet tystnade hade yxan och elden släckt närmare 300 kvinnoliv.

– Vi har skapat en liten by i Älvdalen, en augustinatt 1668. Gertrud Svensdotter går på vattnet, vilket är starten på de svenska häxprocesserna. Vi vill både berätta historien, och skapa en miljö för besökaren att kliva in i. När man går in i historien är det enklare att förstå vad det var som hände, säger Pompe Hedengren

– Det är en immersiv utställning berör alla sinnen. Man får ta på saker, se, höra och så vidare. Det vi vill att besökaren tar med sig är upplevelsen, en känsla, säger Erik Gullberg

När häxprocesserna rasade fanns ingen konstnär som skildrade livet på landsbygden. Inte heller någon fotograf, eftersom den moderna kameran uppfanns först tvåhundra år senare. Pompe Hedengren har därför använt artificiell intelligens för att skapa de bilder som visas och för att porträttera kvinnorna som blev dömda.

Kring utställningen kommer Kalmar Slott att anordna en lång rad föreläsningar och aktiviteter för privatpersoner, grupper och företag. Det kommer bland annat att finnas en guidad tur som berättar om regionens häxprocesser och ett rum med aktiviteter för barn. Den 1 juni är det också premiär för en nyskriven föreställning där historien kommer till liv. Senare i vår kommer det dessutom att finnas en tillgänglighetsanpassad visning i Margaretarummet, som ligger i anslutning till hissen.

– HÄXOR är inte är lik någon utställning vi tidigare har visat på slottet. Den lyfter fram en viktig del av vår historia som vi kan lära oss mycket av idag. Jag är också väldigt glad och stolt över alla fina evenemang vi erbjuder till utställningen, till exempel föreställningen som kommer att bli något extra, säger Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott.

Om utställningen HÄXOR:s skapare
Utställningen HÄXOR är skapad av konstnären Pompe Hedengren och scenografen Erik Gullberg. Tillsammans har de tidigare skapat de uppmärksammade utställningarna Aquanauts: Expeditionen och Kraftverk – hantverk i vår tid. Textförfattare är Cecilia Düringer från P3 Historia.

Meg Nömgård, slottschef, Kalmar Slott
Tel: 010-357 05 31, e-post: meg.nomgard@kalmar.com

Pompe Hedengren
Tel: 073-671 26 84, e-post: pompe@pompe.se

Är du journalist och vill besöka utställningen?
Kontakta emelie.nilsson@kalmar.com

Meg Nömgård