DHL Express Nordic stärker kunddialog - Ny VD tillkännager strategi för 2008

Martin Södergård, ny VD för DHL Express Nordic, kommer att fortsätta arbetet med att ytterligare stärka DHL Express som Nordens ledande logistikbolag. - Målet för 2008 är att intensifiera vår kunddialog men också att göra det än bättre att vara partner till DHL Express. Vi kommer att investera i service och ökad tillgänglighet på privatmarknaden, säger Martin Södergård, VD för DHL Express Nordic. Martin är nu i full gång med arbetet tillsammans med en Nordenledning, som har bred erfarenhet av logistik och internationellt arbete. - För mig är Norden en extra spännande region eftersom vi här har möjlighet att erbjuda ett komplett produktutbud till våra kunder. Vi har tjänster som innebär att vi kan ta hand om tidsbestämda dagen-efter-leveranser till USA, paketdistribution för privatkunder, och leveranser av 30 ton tunga maskindelar över natten, för att nämna några exempel. Allt det här går att boka via våra webbsajter, fortsätter Martin Södergård. Martin Södergård, (48 år), utsågs till VD för DHL Express Nordic under förra året. Martin som även ingår i den europeiska ledningsgruppen för DHL Express är utbildad civilingenjör och började på DHL International i Sverige 1986 som chef för Arlanda Gateway. Därefter fortsatte karriären på en mängd olika ledande befattningar runt om i världen, bland annat som chef för DHL Aviation i Belgien, chef för DHL Hubs & Gateways i Europa. Som chef för det europeiska nätverket inom DHL Express mellan år 2005 och 2007, ansvarade han även för projektering, byggande och överföring av verksamhet till DHLs nya hubb i Leipzig. DHL Express Nordic omfattar åtta länder: Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Företaget sysselsätter drygt 6 000 personer. -------------------- VD i Sverige för DHL Express är Lars Jordahn. Efter mer än 30 framgångsrika år inom DHL, f.d.ASG / Danzas ASG Eurocargo, har Lars Sundman beslutat sig för att lämna över VD-rollen till Lars Jordahn, men fortsätter som rådgivare till Martin Södergård. Lars Jordahn har gjort internationell karriär inom DHL. Sedan han började inom koncernen 1984 har han haft en mängd ledande befattningar runt om i Europa och bland annat varit stationerad i Ungern, Tyskland, Belgien, Danmark och nu Sverige där han blev VD för DHL Express den 1 januari 2008. Innan Lars kom till Sverige arbetade han som direktör för Hubs & Gateways i Europa där hand ansvarade för över 5000 personer och drygt 80 hubbar och gateways.