Framtidens stjärnkockar är här!

Framtidens stjärnkockar är här!

Nu är laguppställningen för Juniorkocklandslaget klar inför Culinary World Cup i november 2018. En intensiv träningsperiod väntar för de nio uttagna ungdomarna som alla är mellan 18 och 23 år gamla. Sedan flera år tillbaka sponsrar Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta den unika satsningen för att främja kreativ och innovativ matlagning i Sverige.

En kommer från Lövås, en annan Träkumla och en tredje Alingsås – årets juniorkockar har bredd både vad det gäller ursprung, erfarenheter och styrkor i köket. Målet är dock detsamma och inställningen till det lagarbete som krävs för att vinna guldmedaljen i den internationella kocktävlingen, Culinary World Cup 2018.

- Juniorkocklandslaget är en unik mötesplats för unga, kreativa och ambitiösa kockar. Samtidigt är det hårt arbete som väntar, särskilt som alla redan arbetar heltid i olika kök runt om i Sverige. Det vi ska åstadkomma är perfekta smaker på detaljnivå, som dessutom anpassas efter den internationella scenen, säger Peter Jelksäter, lagledare.

Sedan flera år tillbaka sponsrar Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta Juniorkocklandslaget för att säkra återväxten av nästa generations stjärnkockar i Sverige.

-Vi tycker att det är angeläget att främja innovativ och kreativ matlagning som inspirerar andra att laga och njuta av god mat. Samtidigt vill vi självklart intressera dem för medelhavsmatens alla fantastiska smaker, säger Christian Di Luca, VD på Di Luca & Di Luca.

Här är medlemmarna i Juniorkocklandslaget 2017/2018:

Annie Lundin Lindeberg            Bageri & Konditori, Stockholm

Ramus Olander                         Upper House, Göteborg