Kunskap ger mersmak menar Måns Falk och Sanna Engerdahl på Accademia Di Luca.

Nominering till Accademia Di Luca

Accademia Di Luca är nominerad till priset för Årets Matinspiration vid Dagligvarugalan som äger rum den 29 september på Stockholm Waterfront.

– Det är ett kvitto på att det vi gör är rätt, säger Måns Falk, chef för Accademia Di Luca.

Accademia Di Luca är en matakademi som drivs av familjeföretaget Di Luca & Di Luca. Uppdraget är att sprida kunskap och inspiration kring medelhavsmaten och dess produkter. Di Luca har 45 års erfarenhet av import och försäljning av medelhavsprodukter till den svenska dagligvaruhandeln och står bland annat bakom varumärket Zeta.

Akademien består förutom av Måns Falk också av legitimerade dietisten Sanna Engerdahl. Syftet är att utbilda och inspirera dagligvaruhandlare, butikspersonal, den egna säljkåren, kockar, skolkökspersonal, vanliga konsumenter, matjournalister med flera inom sitt specialområde. Verktygen är bland annat produktutbildningar om till exempel olivolja, vinäger eller parmesanost, men även föreläsningar, matlagningskurser, webb-tv och receptutveckling.

– Vi vill nå ut så brett som möjligt med att berätta om medelhavsmatens fördelar, var våra produkter kommer ifrån och hur de tillverkas. På så sätt tar vi ansvar för kunskapsspridning, inte minst till dagligvaruhandeln, något vi tycker åligger en matleverantör som vi, menar Måns Falk.

Sedan starten i oktober 2012 har man utbildat i mer än 65 butiker från Boden i norr till Ystad i söder.

-Vi vill att så många som möjligt upptäcker medelhavsmatens alla dofter, smaker och enkelhet så det känns naturligtvis jätteroligt att vi uppmärksammas på det är sättet, säger Fernando Di Luca, grundare av Di Luca & Di Luca.