Ny Fuet med lite lyxigare touch

Ny Fuet med lite lyxigare touch

Den goda spanska salamin fuet, med ursprung i regionen Katalonien, är en gammal trotjänare i Zeta-sortimentet. Nu kommer den även i en lite lyxigare variant gjord på kött från Iberico-grisen!

Fuet betyder piska på katalanska och syftar så klart på den långsmala formen. Nu lanserar Zeta en fuet som är gjord på 92 procent spanskt fläskkött varav 80 procent kommer från den världsberömda iberico-grisen och resten från Aenor-certifierade uppfödare, gårdar som systematiskt arbetar för bättre djurvälfärd. Iberico är den ras som ger råvaran till den världsberömda Pata Negra-skinkan.

Fuet är stoppad i naturtarm och överdragen med ett naturligt mögel. Torkningen pågår i cirka 15 dagar vilket ger en fyllig och umamirik arom.

Zeta har sedan tidigare Zeta Fuet, en mer konventionellt tillverkad salami av hög kvalitet, samt Zeta Fuet Mini och Zeta Fuet skivad.

Fuet Iberico är perfekt på den lyxigare charkbrickan, som drinktilltugg, i en matig sallad, pastarätt eller som tillbehör till pizzan.

Zeta Fuet Iberico finns att köpa på Ica och kostar cirka 44,90 kronor för 150 gram.