Nyheter i bönhyllan!

Nyheter i bönhyllan!

Nu kommer två fina nyheter i baljväxtsortimentet från Zeta, Sveriges ledande bönleverantör.

- Det är roligt att vi kommer med två så fina produkter, säger Zetas grundare Fernando Di Luca. När jag lanserade bönor för mer än 20 år sedan var det naturella som gällde. Nu kan vi erbjuda två fantastiskt goda, färdiga såser, eller tillbehör om man så vill.

Bönor och andra baljväxter är stapelvara i stora delar av Italien, särskilt i de centrala och södra regionerna av landet. Folket i Toscana brukar kallas ”mangia fagioli”, bönätarna, där det är vanligt att använda bönor i grytor, soppor, sallader och pasta. Bland annat har den berömda bröd- och bönsoppan Ribollita sitt ursprung i just Toscana. Bönor är också en naturlig del av det hälsosamma traditionella italienska köket, mycket på grund av sitt höga innehåll av protein och sitt låga fettinnehåll.

Nu kommer Zeta med Linsbolognese, en vegetarisk variant på den välkända såsen från Bologna, och Italiensk tomatsås med vita bönor. Två färdiga röror, bara att värma på spisen eller i mikron och avnjuta som tillbehör till fisk, kött eller grönsaker, i pasta eller som ingrediens i en gryta eller soppa.

Linsbolognese

Sås gjord på röda linser och tomat. I basen ingår det som italienarna kallar soffrito, precis som i originalet, Ragu alla Bolognese. Soffrito består av fint skuren gul lök, selleri och morötter som man fräser i olivolja innan man tillsätter övriga ingredienser. Detta ger en fin fyllighet och extra mycket smak till linsbolognesen. Använd den som pastasås, i soppor eller grytor, som tillbehör till grillad kyckling eller annat grillat eller stekt.

Italiensk tomatsås med vita bönor

De små, vita bönorna ligger i en mustig tomatsås som är smaksatt med vitlök, oregano och basilika. Tomater förknippar vi kanske ännu mer med Italien än bönor. Det är ett av de länder där det odlas mest tomater i världen. De odlas på friland och får därför solmogna vilket ger extra mycket smak och sötma. Servera i en fisk-, kött-, eller grönsaksgryta, till grillad eller stekt salsiccia, till köttfärsbiffar, köttbullar, rosmarinstekt kyckling, stekt fisk eller varför inte till stekta ägg.

Zeta Italiensk Linsbolognese (380 g) och Zeta Italiensk Tomatsås med Vita Bönor (390 g) finns att köpa på Coop och Ica och kostar cirka 22, 90 kr.