Tre nya goda ostar från Zeta

Tre nya goda ostar från Zeta

Zeta, experten på medelhavsmat, kommer nu med tre nya ostar. Det rör sig om en grillost med medelhavstouch gjord av komjölk, samt italienarna Burrata gjord på buffelmjölk och en rökt Scamorza.

Svenska folket älskar att grilla, inte minst ost. Sverige är det land som utanför ursprungslandet Cypern tagit till sig den stek- och grillvänliga osten halloumi allra bäst och Zetas är en av de mest populära. Men alla gillar inte den speciella smak som de cirka 30 procenten får- och getmjölk som ingår i halloumi ger. Så därför kan Zeta nu erbjuda en grillost tillverkad på komjölk med en fyllig men något mildare och rundare smak än en klassisk halloumi. Sältan är balanserad och textur och utseende påminner på många sätt om det cypriotiska originalet.

Vid grillning eller stekning får den en härlig krispig yta och en kärna av mjuk varm ost. Förutom att grilla eller steka i bit och avnjuta tillsammans med en sallad eller på en matig smörgås är svensk grillost även perfekt som matlagningsost. Skär i stavar och gör en vegetarisk stroganoff eller riv och använd i en bolognese.

Zeta svensk grillost väger 200 g och kostar ca 31,90 kronor och finns att köpa på Ica, Coop och Hemköp.

Burrata med buffelmjölk är en logisk följd av Zetas framgångssaga med burrata gjord på komjölk och burrata med tryffel. Burrata, som betyder krämig eller smörig, består av ett skal av mozzarella-ostmassa, det som italienarna kallar pasta fillata, med ett innehåll av grädde och strimlad ostmassa. I denna nyhet är ytskiktet av buffelmjölk medan det krämiga innanmätet är gjort på buffelmozzarella och grädde från komjölk. Burrata med buffelmjölk levereras i förpackning om fyra små ostar á 50 gram, som var och en passar perfekt som serveringsportion. De passar fint att servera med en fruktig olivolja, svartpeppar och lite salt, men även på en rykande varm pizza eller i bitar på en tomatsallad eller nygrillade persikor.

Zeta Burrata med buffelmjölk säljs i 4-pack om totalt 200 g och kostar ca 59,90 kr och finns på Ica, Coop och Hemköp

Scamorza är en ost som har sitt ursprung och sin tradition i södra Italien. Den är, precis som mozzarella, en pasta filata-ost, det vill säga att ostmassan har bearbetats med varmt vatten och att den har fått mogna i den egna vasslen. Därefter får den hänga och torka och får då sin typiska päronform och en något mer fast textur än till exempel mozzarella. Zetas variant är en Scamorza affumicato, alltså en rökt scamorza. Rökningen, som görs med spån från olika träslag, ger ytan en ljust brun färg och osten en mild god röksmak. Vid upphettning smälter scamorza jämnt och långsamt vilket gör den utmärkt till gratinering och att riva över ugnsbakade grönsaker. Prova också att smälta scamorza över grillat kött, fisk eller kyckling. Den kan även ersätta bacon eller pancetta på pizza eller i pasta, perfekt för den som vill äta lakto-vegetariskt!

Zeta Scamorza Rökt kostar ca 39,90 kr för 250 g och finns att köpa på Ica.