Två nya heta italienska salami!

Två nya heta italienska salami!

Zeta lanserar två nya smakrika salamisorter, Salamino Peperoni och Salame Spianata Calabrese. Den sistnämnda är egentligen ingen nyhet utan en uppgradering och förbättring av den tidigare Salame Spianata Piccante.

Zeta Salamino Peperoni är en smakrik salami i mycket tunna skivor vilket gör att den smälter i munnen. Mängden är generös, en enda förpackning på 80 gram innehåller upp till hela 60 skivor. Till 100 gram färdig Salamino Peperoni har använts 122 gram italiensk köttråvara av högsta kvalitet (bog och sidfläsk), vilket ger en kötthalt på inte mindre än 92,5 procent. Smaksättning av färsk chili, färsk vitlök och vitt vin bidrar starkt till den typiska syditalienska hettan och fylligheten som vi svenskar älskar. Den torkas i 30 dagar för att nå en perfekt textur och smakbalans.

Zeta Salamino Peperoni är god i så många olika sammanhang. Som snack till en öl eller ett glas prosecco, på charkbrickan, på pizzan eller på Zetas nya succéprodukt, Pinsa. Funkar även bra i pastarätter, sallader eller i grytor.

Zeta Salame Spianata Calabrese är en nyhet så till vida att det är en smak- och kvalitetsmässig uppgradering av den tidigare Salame Spianata Piccante. Den har italiensk råvara och är enbart smaksatt med färska kryddor som färsk chili. Den är torkad i hela 60 dagar vilket ger en högre smak och fastare textur och blir därmed möjlig att skiva ytterst tunt.

Ordet spianata betyder tillplattad på italienska vilket syftar på salamins hoptryckta form som ger avlånga skivor. Calabrese berättar ursprunget på receptet som är den syditalienska regionen Kalabrien, tån på den italienska stöveln. Kalabrien är känt för sina chiliodlingar och sina heta matprodukter, inte minst charkuterier.

Njut Zeta Salame Spianata Calabrese som den är på charkbrickan tillsammans med andra italienska charkuterier, inlagda grönsaker och oliver, som antipasti tillsammans med något gott i glaset. Strimla ner den i en sallad eller pastarätt med tomater. Knaperstekt i lite olivolja blir den en perfekt topping i en gryta.

Zeta Salamino Peperoni finns att köpa på Ica och Coop och kostar 39,90–44,90 kr för 80 gram.

Zeta Salame Spianata Calabrese finns att köpa på Ica och Coop och kostar ca 32,90 kr för 70 gram.