Casa Di Luca – traditionell pasta klädd i äkta italiensk färg

Nu kommer generation två av Casa Di Luca pasta. Den nya serien omfattar hela nio olika pastaformer, allihopa i nya förpackningar som färgsatts med den mest italienska av världens alla färger; ”Blu celeste”. Enligt sägnen är celesteblått skapad för att efterlikna den blågröna himlen över Milano. Än idag är kulören ständigt närvarande. Den syns på allt från skyltmåleri till skotrar och klassiska bilar.

– Vi ville ge Casa Di Luca en unik färg och därför var valet självklart. Celeste-blått är en del av den italienska själen. Den passar perfekt till Casa Di Lucas genuina italienska produkter, säger Daniel Wallin, ansvarig designer på varumärkesbyrån Identity Works.

Men inte bara förpackningen är ny. Från och med nu är Casa Di Luca Pasta dessutom formad med bronsmunstycken, helt enligt Italiens hantverksmässiga tradition. Metoden kallas ”Trafila al Bronzo” och ger en sträv, lite porös yta.

– Den senaste trenden bland Italiens pastaälskare är att söka sig tillbaka till rötterna, säger Fernando Di Luca. Man har återupptäckt att hantverksmässigt bakad pasta är allra godast. Därför har jag sökt reda på tillverkare som kan göra pasta så som den smakade förr. De använder det allra bästa durumvetet, ”Kronos”, och formar pastan med hjälp av traditionella bronsvalsar, vilket ger en lite grövre yta som gör att såsen tas upp bättre.

100% Kronosvete och ägg från frigående höns

All Casa Di Luca Pasta förutom äggpastan Pappardelle är bakad på Kronos – ett exklusivt durumvete med högre proteinhalt än annat vete. Därför får pasta av 100 procent Kronos en fantastisk smak, härlig färg och helt oslagbar spänst. Den är ovanligt lätt att koka perfekt ”al dente”, och håller det rätta tuggmotståndet genom hela måltiden utan att bli klibbig. Den kompakta strukturen och höga proteinhalten – hela 14 procent – som Kronosvetet ger, innebär att Casa Di Luca Pasta har lägre glykemiskt index (GI) än pasta i genomsnitt.

Pappardellen bakas alltid med ägg från frigående höns, hela fem stycken per kilo. Den höga ägghalten gör degen ovanligt smidig och den färdiga pastan blir godare; tunn, porös och spänstig som om den vore hemgjord.

Om Casa Di Luca – äkta italienska produkter med tradition

Zeta Casa Di Luca är en serie genuina italienska produkter av extra hög kvalitet – exempelvis olivolja, balsamico och denna underbara pasta. Så här säger Fernando Di Luca: – Casa Di Luca är garanterat genuina, italienska produkter av toppkvalitet, som har handplockats av mig och min familj. Allt är tillverkat av människor som har traditionen i fingrarna och aldrig skulle få för sig att kompromissa med råvarorna eller tumma på de värdefulla originalrecepten.

Fakta

Casa Di Lucas nya pasta lanseras i butikerna vecka 3 2011. Följande produkter kommer att finnas i sortimentet:

Lång pasta, i paket om 800 gram: Spaghetti, Spaghetti Pronto (samma deg men en ny form som gör att pastan kokar färdigt på bara 3 minuter!) Ca pris 18.90-19.90 kr.

Kortpasta, i paket om 400 gram: Mezze Maniche (korta pastarör), Fusilli Bucati (ihåliga pastaskruvar), Tortiglioni, Radiatori, Strozzapreti, Sedani. Ca pris 14.90-15.90 kr.

Äggpasta, i paket om 500 gram: Pappardelle. Ca pris 28.90-29.90 kr.

Casa Di Luca pasta finns alltså i hela 9 olika former. Det gör att det alltid går att skapa just rätt kombination av pasta och sås. Allmänt kan man säga att spaghetti och annan lång pasta passar bäst med tunna såser, på exempelvis tomater eller skaldjur, medan kort pasta helst kombineras med reducerade, fylliga tomatsåser och köttstuvningar.

För ytterligare info, kontakta gärna

Gunnel Burestig, marknadsansvarig

Mail: gunnel.burestig@diluca.se