Fernando Di Lucas bok nominerad till Svenska Designpriset!

Fernando Di Lucas bok nominerad till Svenska Designpriset!

I höst kommer Fernando Di Luca, grundaren av varumärket Zeta, ut med en ny bok: Fernando! Mitt livs historia, mitt livs recept. En stor sak för familjeföretaget Di Luca & Di Luca, och nu är boken även nominerad till Svenska Designpriset i kategorin redaktionella, tryckta böcker.

-Kul, för jag tycker den själv är jättefin både till form och innehåll. Det är en bok om liv, kärlek och mat som är underbar och nyttig på samma gång, berättar Fernando Di Luca.

I den kombinerade biografin och kokboken återger Fernando med författaren Mattias Jersilds hjälp ett annorlunda och spännande liv. Det börjar före andra världskriget och fortsätter med vilda bilturer i pappans Fiat Topolino, romantik på hotell Malmen i Stockholm, skarpa iakttagelser från matbranschens insida och insiktsfullt enkla tips om hälsa.

Fernando delar också med sig av mer än 60 recept på sina egna favoriträtter ur det italienska köket, många av dem med ursprung i hemstaden Fano. För en människa som ser ätandet som ett sätt att leva, att umgås, är det en självklarhet att livet får illustreras av recept tillsammans med bilderna från familjens fotoalbum.

Boken är framtagen i samarbete med Hummingbirds. "Fernando!" är en dokumentation av hela hans liv där man tagit inspiration från hans anteckningsböcker, bilder från hans gamla fotoalbum och låtit formen präglas av ett scrapbook-manér. För att spegla Fernandos entusiasm och detaljfokus hela vägen ner till texten hittar man på var och varannan sida korrektur och kommentarer från Fernando.

– Fernando har levt ett långt och rikt liv och har samlat på sig en otrolig mängd material, från foton till annonser och anteckningar. De var till stor hjälp i arbetet med att skapa stämningar kring kapitlen i hans liv. De anteckningsblock Fernando alltid bär med sig var en stor inspirationskälla och något vi ville spegla, dels genom kommentarerna, handskrivna av Fernando, dels genom att ge boken ett resårband, säger Calle Hasselblad, AD på Hummingbirds.

Boken finns redan nu till försäljning via den här länken: https://www.bokus.com/bok/9789198652581/fernando-mitt-livs-historia-mitt-livs-recept/.

Boken Fernando! Mitt livs historia, mitt livs recept

Text: Mattias Jersild & Fernando Di Luca

Grafisk form: Carl Hasselblad, Hummingbirds

Illustration: Magdalena Cavallin

Matfotografi: Charlie Drevstam

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se