Fernandos bok vann Svenska Designpriset!

Fernandos bok vann Svenska Designpriset!

För en vecka sedan vann Fernando Di Lucas kombinerade biografi och kokbok Svenska Designpriset i kategorin redaktionella, tryckta böcker. Nu är den även nominerad till Publishing Priset i kategorin ”Fackböcker Mat och Dryck". I november utses vinnarna.

Att skriva en bok om liv, kärlek och mat som är underbar och nyttig på samma gång har visat sig framgångsrikt. För en vecka sedan vann Fernando Di Lucas bok: Fernando! Mitt livs historia, mitt livs recept Svenska Designpriset i kategorin redaktionella, tryckta böcker. Ett utmärkt bevis på att utsidan är lika fin som insidan. Motiveringen från Svenska Designprisets jury är lika enkel som slående:

”För en ytterst smakfull och välmatad dokumentation av vad som kan hända när någon bestämmer sig för att komma förbi med något gott.”

Vi skickar ett stort grattis till byrån Hummingbirds som ligger bakom det moderna formspråket och ser med spänning fram emot november när vinnarna av Publishing Priset utses.

Fakta om boken Fernando! Mitt livs historia, mitt livs recept:

Fernando Di Luca är italienaren som 1961 tog sin scooter från Italien till Sverige. Han är den kanske viktigaste enskilda orsaken bakom det italienska kökets stora genomslag i Sverige.

Byrå: Hummingbirds the Hybrid Agency

Designer: Team Hummingbirds

Illustratör/fotograf: Illustratör: Magdalena Cavallin, Fotograf: Charlie Drevstam

Projektledare: Team Hummingbirds

Svenska Designprisets motivering: För en ytterst smakfull och välmatad dokumentation av vad som kan hända när någon bestämmer sig för att komma förbi med något gott.

Familjeföretaget Di Luca & Di Luca grundades 1971 av Fernando Di Luca – italienaren som tog olivoljan, pastan och kunskapen om medelhavsmaten till Sverige. Di Luca & Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet under det egna varumärket Zeta samt ett antal starka agentursvarumärken. Företaget ägs av familjen Di Luca med syskonen Gabriella, Christian och Paola i spetsen och drivs tillsammans med ett fyrtiotal medarbetare på Södermalm i Stockholm.

Di Luca & Di Luca ingår i koncernen Gruppo Di Luca tillsammans med vinimportören Enjoy Wine & Spirits. Mer om Di Luca & Di Luca på www.diluca.se