Zeta - Smart vardagsmat

Laga smart vardagsmat med Zeta

För oss på Zeta är god mat en viktig del av livet. Ofta förknippas detta med dyra råvaror och tidskrävande recept, men det behöver inte alltid vara så. Vi tycker att den allra bästa maten är den som också är smartast, och med det menar vi lättlagade och smakrika rätter som är vänliga för både planet, kropp och plånbok.

Nu i januari har vi årets fattigaste månad och 2023 är det värre än på länge med höga räntor och energikostnader tillsammans med stigande inflation. Därför sjösätter vi konceptet ”Smart Vardagsmat” på vår hemsida, i sociala medier samt i butik genom bland annat en 12-sidig broschyr. Konceptet innebär massor av lättlagade, plånboksvänliga och på flera plan hållbara recept. Det fina i sammanhanget är att vi inte behöver uppfinna detta upplägg. Det är så här man lagat mat i generationer i Italien och i andra medelhavsländer. Att laga mat som en Nonna (mormor), säger italienarna, det vill säga att ta vara på råvarans smak och kvalitet, att hålla nere kostnaderna bland annat genom att använda de råvaror som är i säsong, till exempel mycket bönor och rotfrukter under vintern. Att använda det som blir över, att aldrig slänga mat, är självklart för varje Nonna. ”Resterna” blev nya smakupplevelser i en pasta eller gryta.

Vår grundare Fernando Di Luca minns sin enkla barndom i den lilla staden Fano, strax söder om Rimini i regionen Marche på den italienska östkusten.

- Vi var inte rika men ändå åt vi allt, berättar Fernando. Mamma Theresa var fantastisk i köket, hon älskade att laga mat. Kött åt vi ytterst sällan men pasta nästan varje dag, gärna med tomatsås. Bönor och andra baljväxter var vanlig förekommande precis som zucchini, broccoli och blomkål beroende på säsong. Fano är en kuststad så det blev en hel del fisk och skaldjur. Idag kan det uppfattas som lyxigt men då var det billigt. Tillgången var stor, haven var ännu inte lika utfiskade som idag.

Förutom alla goda recept så delar vi med oss av tips på hur vi med små men enkla medel kan ta vara på hela råvaran, tillvarata de allra sista smakerna ur pestoburken eller förvandla gårdagens rester till helt nya smaker.

Här är några exempel.

Visste du att du kan använda spadet från kikärtorna för att göra maränger?

Välj grönsaker i säsong när du handlar. De är oftast färskast och mest prisvärda.

Perfekta vardagsrätter när du har överbliven pasta från dagen innan.

Använd extra mycket grönsaker och kikärtor i din Bolognese. Minska på köttet och få härlig och mustig smak. Passar hela familjen.

Om du inte använder allt i pesto- eller tapenadburken, fyll på med olja så håller den sig fräsch i kylskåpet längre.

Laga nya rätter av dina rester av risotto och pasta

Få fler tips och recept för smartare vardagsmat