Svensk kock tvåa i matlagningsregattan San Pellegrino Cooking Cup i Venedig

Svensk kock tvåa i matlagningsregattan San Pellegrino Cooking Cup i Venedig

Det var halmstadskocken Jacob Holmström, som driver Restaurang Gastrologik i Stockholm, som tävlade för Sverige i den prestigefyllda matlagningsregattan San Pellegrino Cooking Cup under midsommarhelgen. Hans insats i tävlingen gav honom en andraplats i grenen ”Young chef of the year”. Etta kom Richard Ousby från Australien vars båt även vann tävlingens två andra grenar.

Tävlingen avgjordes i två steg: under fredagen lagades 160 portioner av en personlig signaturrätt, under lördagens kappsegling skulle kockarna ombord skapa en ny rätt baserad på hemliga råvaror. Jacobs personliga signaturrätt var ”Lättgravad berusad vildlax med emulsion på rökta laxfenor, råa rädisor och inlagda granskott” med vinet 1999 Savenniéres ”Clos de Saint Yves” Domaine des Baumard och det stilla mineralvattnet Acqua Panna. Innehållet i råvarukorgen avslöjades kvällen innan seglingen och bestod bland annat av ris, makrill, en valfri färsk ört och en baljväxt.

- Det var jättekul att få visa upp min matlagningskonst i ett sådant prestigefyllt, internationellt sammanhang. Jag får vara nöjd med andraplatsen för det var en riktig utmaning att laga mat på en båt och många av råvarorna använder vi aldrig på Gastrologik eftersom vi fokuserar på svenska, närproducerade råvaror, säger Jacob Holmström.

En jury av internationellt erkända kockar som Massimo Bottura, Davide Scabin och Mauro Colagreco bedömde tävlingsrätterna enligt fyra kriterier: tekniskt utförande, presentation, smak och hur väl rätten kombinerats med vin och vatten. Förra årets svenska representant i tävlingen Daniel Berlin vann och utsågs till ”Young chef of the year 2011”. Jacob Holmström försökte försvara titeln i år i hård konkurrens med nio andra unga kocktalanger från bland annat Italien, Holland och Australien.

- Det finns en stor nyfikenhet på svensk gastronomi internationellt och Jacob Holmströms unika matlagningskonst har gjort ett starkt intryck på de världsledande krögare som satt i matjuryn. Jacob Holmström skapar god och vacker mat genom att låta råvarorna spela huvudrollen och förtjänar verkligen andraplatsen i San Pellegrino Young Chef of The Year, säger Johan Eklöf på San Pellegrino Sverige.

Sammanlagt fanns tre titlar att vinna i San Pellegrino Cooking Cup 2012:

• The Cooking Cup Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling, utses bland de cirka 30 båtar som tävlar).
  • Inside The Cooking Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling bland San Pellegrinos 10 tävlingsbåtar).
  • Acqua Panna & San Pellegrino Young Chef of The Year (tilldelas kock under 30 år som lagat den bästa maträtten ombord på San Pellegrinos egna båtar).

I år vann Australien alla tre grenarna vilket är första gången i sedan tävlingen startade för 13 år sedan.

För bilder och intervju med Jacob Holmström, kontakta:
Johan Eklöf, marknadsansvarig San Pellegrino Sverige för Di Luca & Di Luca AB
Mobil: +46 76 526 42 24
Tel. växel: +46 8 556 942 24
E-post: johan.eklof@diluca.se

Om San Pellegrino Sverige
San Pellegrino är ett naturligt mineralvatten som serveras på många av världens bästa restauranger. Mineralvattnet har sitt ursprung från orten San Pellegrino i Italiens bergsmassiv och har en rik smak och små bubblor som gör att vattnet passar bra till gourmetmat och i kombination med vin. I Sverige representeras San Pellegrino av Di Luca/ Di Luca AB, det ledande svenska företaget för god mat och dryck från medelhavsområdet. Läs mer på
www.sanpellegrino.se ochwww.diluca.se.