Fotmousse främjar diabetesforskningen

CCS har i samarbete med Diabetesfonden tagit fram en fotmousse för daglig omvårdnad av fötter. Moussen motverkar torr hud och sprickor och kan med fördel användas av personer med diabetes som ofta drabbas av torr hud och infektioner. Vid diabetes finns risk för minskad känsel och blodcirkulation i fötterna vilket kan leda till fotsår som är svåra att läka. Därför är det extra viktigt att ta hand om fötterna när man har diabetes.

Med ett enkelt och behagligt skum mjukgör moussen torra fötter och hjälper användaren att undvika sprickor i fötterna. Moussen rekommenderas av Sveriges Fotterapeuter och är testad och utvärderad av personer med diabetes. För varje såld fotmousse går 2 kr till Diabetesfonden som stödjer livsviktig forskning kring diabetes.

-Vi har sett en ökad efterfrågan på produkter som passar personer med diabetes. Att stödja medicinsk forskning känns också viktigt och som en naturlig del i vår verksamhet, säger Marie Adolfsson, produktchef på CCS Healthcare.

-Vi är väldigt glada över CCS Healthcares initiativ att ta fram en produkt med diabetessjuka i åtanke som samtidigt stödjer vårt arbete för att hitta botemedlet mot diabetes, säger Maria Halvorsen, insamlingsansvarig på Diabetesfonden.

I över 30 år har CCS arbetat för att utveckla hudvårdsprodukter för den känsliga nordiska huden. CCS Fotmousse innehåller 10 procent fuktgivande karbamid och mjukgörande ingredienser som Dimethicone och Cetearyl Ethylhexanoate som har en återfettande funktion. Moussen är baserad på teknologin Proderm och är tillverkad utan några tillsatta konserveringsmedel eller parfym.

Fotmoussen finns att köpa på flertalet apotek; Apoteket AB, Kronans apotek och Apoteksgruppen.

• fotvård
  • ccs healthcare

Diabetesfonden är en professionell forskningsfinansiär som satsar på kvalitet i diabetesforskningen. Vi arbetar för att eliminera orsakerna till diabetes och konsekvenserna av sjukdomen. Kopplingen till Svenska Diabetesförbundet, med sin kunskap om människor med diabetes, ger oss en möjlighet att agera utifrån från ett helhetsperspektiv. Diabetesfonden får inga statliga bidrag och är därför helt beroende av gåvor från enskilda personer och företag. Stöd Diabetesfonden och ge ett bidrag till diabetesforskningen på Plusgiro: 900901-0 eller bankgiro: 900-9010.