Enkla och goda kaffedrinkar med Baileys står på menyn i vår

Matskribenten Cassandra Lundgren från Fine Day har skapat läckra drinkrecept lagom till vårens lediga stunder. Inspirerad av svenskarnas kärlek till kaffe och Baileys har Cassandra tagit fram tre enkla och smakrika drinkar som kräver minimal ansträngning, men utlovar maximal smak.

Cassandra Lundgren är en av grundarna bakom livsnjutarsajten Fine Day, där hon är matskribent. Lagom till vårens lediga dagar och högtider har hon skapat tre läckra kaffe- och Baileysdrinkar som är enkla att svänga ihop på hemmaplan efter en dag i skidspåret eller efter en långpromenad i vårsolen.

Vad sägs om en härlig Kaffe Karlsson med smaksatt grädde, en iskall Chailatte med Baileys eller enlyxig varm Baileyschoklad på pinne.

”Det jag gillar med Baileys är att det är en klassisk likör som erbjuder oändliga möjligheter när det kommer till skapande. Det enkla är oftast det godaste och med det som utgångspunkt tog jag fram mina recept.”, säger Cassandra Lundgren.

Baileys lanserades för över 40 år sedan och är en av Sveriges mest populära gräddlikörer.

Kaffe Karlsson

(8,5 gram alkohol)

Ingredienser:

1 cl apelsinlikör4 cl Baileys Original Irish Cream

1 kopp starkt kaffe

Dekoration:

1 dl vispad grädde smaksatt med Baileys

Choklad med apelsinkrokant

Gör så här:

Häll först i apelsinlikör i glaset, sedan Baileys och fyll på med kaffe. Toppa med grädde smaksatt med Baileys och dekorera med riven choklad med apelsinkrokant. Servera den varma drinken direkt.

Iskall Chailatte med Baileys

(5,3 gram alkohol)

Ingredienser:

2,5 dl mjölk2 msk chaiessens

2 msk starkt avsvalnat kaffe
4 cl Baileys Original Irish Cream
3-5 isbitar

Dekoration:

Malen kanel och kardemumma

Mynta

Gör så här:

Brygg extra starkt kaffe. Låt svalna.Fyll en cocktailshaker med mjölk, chaiessens, kallt kaffe, Baileys och isbitar.

Skaka drinken i ca 20 sekunder och häll upp i ettglas. Toppa med kanel, kardemumma och mynta.

Om BaileysBaileys är en gräddlikör och får sin silkeslena smak av grädde, irländsk whisky, kakao och vanilj. Den har vunnit fler medaljer än någon av sina konkurrenter i den prestigefyllda tävlingen San Fransisco World Spirits Awards och är 2012 års guldvinnare. Baileysär även världens bäst säljande likör med en försäljning påöver 82 miljoner flaskor världen över varje år.www.baileys.com

För mer information eller tillgång till samtliga recept vänligen kontakta, Priscilla Löthman, JCPr, Tel: 070 969 96 10,priscilla.lothman@jcpnordic.com

• Livsstil

• choklad
  • kaffe
  • gräddlikör
  • likör
  • flaska
  • baileys
  • cassandra lundgren

Diageo är världens ledande tillverkare av alkoholdrycker med en framstående varumärkesportfölj inom kategorierna sprit, öl och vin inom premiumsegmentet. Diageo’s varumärken inkluderar Johnnie Walker, J&B, Zacapa, Smirnoff, Cîroc, Ketel One, Baileys, Captain Morgan, Tanqueray Gordon's och Guinness.

Diageo är ett globalt företag med verksamhet i fler än 180 länder runt om i världen. Bolaget är noterat på börserna i både New York och London. För mer information om Diageo, medarbetare, varumärken och resultat besök Diageo.com. Där finner du även information om vårt omfattande arbete för att främja ansvarsfull alkoholkonsumtion.