PGU-Barometern 2014: Världens fattiga får ta konsekvenserna

Världens fattiga får ta konsekvenserna av regeringens bristande förmåga att hantera konflikter mellan olika politiska mål. I stället för att gynna utvecklingsländerna, riskerar beslut inom bland annat handels- och skattepolitiken att motverka fattigdomsbekämpning. Nu måste regeringen göra ett förnyat åtagande för PGU och lägga ansvaret på högsta politiska nivå. Det säger organisationerna bakom Barometer 2014.

I dag presenteras Barometer 2014 som mäter trycket på Sveriges politik för global utveckling (PGU). I rapporten utvärderar och betygsätter ett antal organisationer regeringens förmåga att leva upp till målet att alla politikområden ska bidra till en rättvis och hållbar global utveckling. Rapporten visar på flera framsteg, men konstaterar samtidigt att fattigdomsbekämpning väger lätt i många politiska beslut. Förutom politisk vilja, saknas ägarskap och kunskap om hur PGU ska genomföras i praktiken.

– Sveriges PGU är unik. Men om inte åtagaden görs på högsta politiska nivå och prioriteras både organisatoriskt och resursmässigt riskerar politiken att bli verkningslös”, säger Anna-Karin Johansson, generalsekreterare på Svenska Afghanistankommittén som är en av organisationerna bakom Barometern.

Ett nytt område för årets rapport är företag och mänskliga rättigheter, därorganisationerna identifierar flera målkonflikter. Ett exempel är regelverken för de allmänna pensionsfonderna. Förutom att vara otydliga gör de gällande att hänsyn ska tas till mänskliga rättigheter och miljö så länge inte avkall görs på avkastningen – en formulering som går stick i stäv med målen i PGU.

– Det är viktigt att regeringen i ägaranvisningarna till offentligt ägda företag, pensionsfonder och myndigheter ger tydliga besked att FN:s regelverk och principer för företag och mänskliga rättigheter måste efterlevas i praktiken”, säger Bo Forsberg, generalsekreterare på Diakonia.

Barometer 2014 presenteras i sin helhet på www.concord.se samt på ett lanseringsseminarium med riksdagsledamöterna Henrik von Sydow (M), ordförande skatteutskottet, Jonas Eriksson (MP), vice ordförande näringsutskottet och Allan Widman (FP), ordförande EU-nämnden. Matilda Hultgren och Gunnar Gustafsson från Statskontoret presenterar också sin utvärdering av PGU från januari 2014.

Tid: Torsdagen den 13 mars kl. 13.00 – 15.00
Plats: Medelhavsmuseet (Hörsalen), Fredsgatan 2, Stockholm

För mer information vänligen kontakta:
Jenny Haraldsson Molin, CONCORD Sverige, på 0707-410370 eller jenny.haraldsson.molin@concord.se

Fakta om PGU och Barometern
Sveriges politik för global utveckling, PGU, var unik i sitt slag när den antogs av en enig riksdag år 2003. Utgångspunkten är att alla politikområden ska dra åt samma håll och bidra till en rättvis och hållbar global utveckling. I Barometern utvärderar och betygsätter organisationer Sveriges PGU på områdena företag och mänskliga rättigheter, klimat, migration, finans, handel och säkerhet. Rapporten avslutas med ett antal rekommendationer.

Bakom Barometer 2014 står följande organisationer
ActionAid, Afrikagrupperna, Diakonia, Forum Syd, Kristna Fredsrörelsen, LO-TCO Biståndsnämnd, Plan Sverige, Rädda Barnen, Svenska Afghanistankommittén, Svenska Freds och Skiljedomsföreningen, Svenska kyrkans internationella arbete samt Svenska missionsrådet. Samtliga är medlemmar i CONCORD Sverige.

• Religion, tro

• barometern