Didriksons Vår/Sommar 2022

Didriksons expanderar i Europa med hjälp av Sveriges kust

Didriksons internationella expansion fortsätter med en varumärkesstrategi som bland annat gjort Tyskland till företagets största marknad. Nu etablerar varumärket sig som The Swedish Jacket Brand i fler länder, med sikte på att primärt bredda den europeiska marknaden. Och det gör de med vårkampanjen Finding Spring – en jakt på vårens ankomst där hela Sveriges kustlinje spelar huvudrollen.

– I takt med att Didriksons etablerar sig på allt fler marknader i Europa är vi på god väg att befästa vår position som The Swedish Jacket Brand. Att som hundraårigt, svenskt jackvarumärke göra en hyllning till den svenska kusten och samtidigt berätta för våra nya marknader hur mycket vårens ankomst betyder för oss här uppe i norr går rakt i linje med vår strategi, säger Marc Eastmond, Brand Creative Director på Didriksons.

Med Didriksons ursprung från kustsamhället Grundsund har varumärket en naturlig koppling till kusten och havet. I vårens kampanj tar man det arvet vidare och omfattar hela Sveriges vackra kust. Under 1.30 minuter fångas transaktionen mellan mörker och ljus, kyla och värme, vinter och vår , porträtterat från Sveriges nordligaste kust vid Haparanda, via Höga kusten och ner till den sydligaste spetsen vid Smygehuk. Bakom kampanjen står kommunikationsbyrån The Bond, som tillsammans med Didriksons har utvecklat den nya varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin. För filmproduktionen står Cameralink och regissören Andreas Lind.

– Filmen är skapad utifrån Didriksons ständiga mission att göra det möjligt för fler människor att vara utomhus oavsett väder. I en modern kontext utgör löftet See you outside en inspirerande riktning och lockar ut oss bekväma stadsmänniskor att våga trotsa regn, vind och kyla. Med plagg som kan svara upp mot den längtan tar Didriksons nu resan vidare ut i Europa, säger Martin Ahlgren, strateg på The Bond.

Didriksons går in i 2022 med ett succéartat år bakom sig där många dörrar öppnades, inte minst till flera stora modevaruhus och strategiska återförsäljare i Europa. Det ledde till att varumärket under 2021 nådde både försäljningsrekord och kunde öka sin attraktionskraft. Tyskland blev för första gången den största marknaden. Samtidigt äntrade man Frankrike med pop-up-boutique i Paris och e-handel. Satsningen på sommarbutikerna längs den svenska väst- och östkusten fortsätter och här har man i år utökat med ytterligare två lokaler, en i Trosa och ny lokal på Smögenbryggan. Dessutom är det bekräftat att pop-up-butiken på Sergelgatan i Stockholm blir kvar permanent.

– Tillväxten beror på en ökad varumärkeskännedom till följd av ett särskiljande, visuellt uttryck tillsammans med vårt fokus på innovativ och funktionell design. Vi har också storsatsat på vår digitala närvaro och det ger resultat även i fysisk detaljhandel. Men resan har bara börjat, nu fortsätter vi bygga vidare på den långsiktiga strategin, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.

Kampanjen drar igång i februari, främst online med fokus på marknaderna Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England och Frankrike.