DigitalTolk, Region Västernorrland, Region Halland, Region Skåne, Region Blekinge och Region Värmland.

Trend inom upphandling av tolktjänster: Fokus på kvalitet

I dagens pressade ekonomiska läge blir effektivisering och kostnadsbesparingar allt viktigare för regionerna, samtidigt som behovet av högkvalitativa språktjänster kvarstår. Det syns i majoriteten av de upphandlingar som genomförts under de senaste 6 månaderna och där en av Sveriges ledande förmedlingar av tolktjänster, DigitalTolk, har deltagit.

- Omvärldens hårdare ställda krav om att arbeta mer resurseffektivt ligger i linje med det vi tror på. Vi tycker att våra gemensamma resurser alltid ska användas på bästa sätt. Svåra tider tvingar fram nytänkande och innovativa lösningar. Det syns tydligt bland de senaste upphandlingarna där krav ställs om både AI-tolkning, smarta meddelandetjänster och frasbibliotek. Vi ser på upphandlingarna som rätt i tiden samtidigt som de tryggar regionernas framtid genom att såväl använda ny teknik som professionella tolkar, säger Leyla Sarac, medgrundare och affärsutvecklare på DigitalTolk.

Bland de som upphandlat på kvalitet återses flertalet regioner: Västernorrland, Halland, Blekinge, Skåne och Värmland. Gemensamt för samtliga är att hög kvalitet och innovation ligger i fokus, vilket också speglas i utvärderingsmodellerna. Extra viktigt är leverantörens bokningssystem, tekniska förmågor och möjlighet att erbjuda en palett av kombinerande språktjänster som möter patienten och användaren, oavsett var eller när behovet uppstår.

Resultaten visar att DigitalTolk är den leverantör som rankar högst vid utvärdering av kvalitet i samtliga upphandlingar. Betygen är genomgående höga när det kommer till kriterier som innovativa lösningar, användarvänlighet, kundservice, goda referenser och möjligheten att leverera kompletterande språktjänster.

- Att leverera tolktjänster till regionerna kommer med ett enormt ansvar. Lika stort ansvar har dock regionerna att ställa höga krav på de leverantörer som upphandlas. Det gläder oss att majoriteten av de senaste upphandlingarna speglar det ansvaret. Det är verkligen en ynnest att få leverera innovativa lösningar som såväl effektiverar som leder till markant ökad kvalitet, säger Leyla.

Om framtiden
DigitalTolks senaste framgång är en mix av såväl nya som befintliga kunder som ger förtroendet under kommande avtalsperiod som sträcker sig fyra år.

- Det är oerhört roligt att allt fler upphandlingar inkluderar en högre grad av innovation och nytänkande, eftersom det tillåter oss som har våra rötter i IT och affärsutveckling att tillsammans med kunder lansera nya smarta koncept och lösningar. Allt just nu tyder på att framtiden handlar om kombinerande språktjänster, där man ibland använder sig av teknik och ibland mänsklig kompetens, säger Simon Jakobsen, affärsutvecklingschef på DigitalTolk.

Språkbranschen växer enormt, då behovet av att kommunicera, oavsett språk, är konstant. Allt fler upphandlande myndigheter utvärderar på kvalitetsparametrar där användarvänlighet, resurseffektivitet och innovation ligger i fokus. DigitalTolk fortsätter att vara en pålitlig för alla organisationer som behöver en palett av professionella språktjänster, och företaget strävar ständigt efter att förbättra och utveckla sina tjänster för att möta och överträffa kundernas krav och förväntningar.