L’Oréal väljer svensk tech-startup som hållbarhetspartner

Det svenska start up-bolaget Digmi blir ny hållbarhetspartner till världens största skönhets- och hårvårdsföretag. L’Oréal har valt Digmis läsplattor för marknadsföring mot frisörsalonger i hela Norden.

–Samarbetet ger oss tillgång till tusentals möjliga nya kunder och är en flygande start för vår internationella satsning, säger företagets VD, Joel Lagerkvist.

Digmis affärsidé är att erbjuda läsplattor med digitala magasin till de företag som i dag har pappersmagasin i sina väntrum och salonger. Företaget har ett avtal med Readly som ger tillgång till Readlys hela utbud med 6 300 magasin.

–I Sverige har vi rättigheterna till Readly. I övriga Norden har vi avtal med liknande aktörer som har skräddarsytt sitt utbud för respektive marknad, berättar Joel Lagerkvist.

I den stora satsningen på hållbarhetskonceptet L’Oreal Hairstylists for the future blir Digmi partner på resan. Från årsskiftet kommer alla L’Oréals säljare att vara ambassadörer för Digmi och ha med sig en läsplatta ut till kunderna. Målet är att L’Oréals kunder i Norden ska välja att byta ut fysiska magasin mot en digital prenumeration på Digmis läsplattor.

Resultatet är en minskad klimatpåverkan genom papper, tryck och transporter men också en förbättrad kundupplevelse. Salongerna prenumererar oftast bara på ett tiotal titlar. De fysiska magasinen blir snabbt slitna och finns bara i ett exemplar. Läsplattan ger kunden möjlighet att själv välja och kan snabbt och enkelt spritas av mellan varje användare.

Joel Lagerkvist förväntar sig ett stort intresse:

–Frisörer är kreatörer, de har inte tid att ägna sig åt teknikstrul. Fördelen med Digmi är att lösningen är underhållsfri. Vi sköter alla uppdateringar och all service via molnet. Användarna kan bara läsa magasin. Det går inte att surfa eller ändra några inställningar vilket också är bra ur ett GDPR-perspektiv. Däremot kommer salongerna att ha möjlighet att lägga med eget material – till exempel olika kanaler för sociala medier. Digmi blir salongens digitala nav med allt från tidningar till sociala medier och tidsbokning.

Digitial Media Installer, Digmi, grundades av entreprenören Tobias Lindberg 2021, och är ett utpräglat ”Software as a service”-bolag vilket innebär att verksamheten är extremt flexibel och skalbar. Företaget har etablerat sig snabbt på marknaden och bland kunderna finns även frisörkedjan Björn Axén. Samarbetet med L’Oréal innebär att Digmi växer kraftigt.

–Vi rekryterar och räknar med att växa under våren, säger Joel Lagerkvist.

Som konsumenter blir vi allt mer medvetna om de val som vi gör, både vad gäller miljö och hygien. Enligt en undersökning för år 2021 gjord av Insight Intelligence, ser nästan alla i Sverige ser hållbarhet som viktigt, så mycket som 95%. Insight Intelligence är en analys- och kommunikationsbyrå som genom undersökningar följer svenskarnas attityder till olika samhällsfrågor. Enligt undersökning ser 80% stora klimatproblem och så många som 9 av 10 säger sig också vara beredda att betala mer för hållbara produkter och tjänster. Undersökningen visar även att 9 av 10 svenskar ser det som positivt att företag tar ställning i samhällsfrågor. Inte bara det, majoriteten förväntar sig (63%) även att företag gör det.

Till följd av COVID-19 har en ökad medvetenhet flyttat fokus till beteenden som rör hygien och reduktion av risker för smitta. Detta i kombination med en ökad medvetenhet hos allmänheten har skapat nya krav på utvecklingen av förbättrad tillgång till hygien för att förhindra spridning av infektioner på offentliga platser.

Det råder ingen tvekan om att pandemin har påverkat allmänhetens krav på god hygien på offentliga platser. Hygienen har blivit allt viktigare och enligt en undersökning av Opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov (2021) tror man att den ökad hygienmedvetenheten är någonting som kommer fortsätta ställa krav på vårt samhälle framöver. Därför syns ett behov av utvecklade produkter och tjänster som överträffar samhällets förväntningar ur ett hälsoperspektiv.

Har du frågor? Varmt välkommen att kontakta Digmis VD, Joel Lagerkvist på telefon: +46 709 609 576 eller på mejl: joel@digmi.se

www.digmi.se