Inför midsommar: Här är vägarna att undvika

Inför midsommar: Här är vägarna att undvika

Midsommar står för dörren. Det betyder tätare trafik, ökad närvaro av berusade förare – och dubbelt så många dödsolyckor som en vanlig helg. Dina Försäkringar har analyserat den mörka statistiken och listar vägarna du gör bäst i att undvika för att minimera riskerna och få en smidigare resa.

Midsommar är inte bara förknippat med blomsterprakt, sill och majstång. Det är också en helg av frustration och stress över de oändliga bilköerna. Med ökat alkoholintag och fler berusade förare ökar dessutom riskerna för att olyckor ska ske. I genomsnitt har sex personer per år förlorat sina liv i midsommartrafiken de senaste 25 åren, visar statistik från Transportstyrelsen som Dina Försäkringar har analyserat. Det är mer än dubbelt så många som under en vanlig helg, och 30 procent fler än genomsnittet i juni.

– Det är en påminnelse om att vi alla har en skyldighet att köra säkert och vara medvetna om de potentiella farorna som lurar på vägarna, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Han uppmanar till att ta god på sig, om man nödvändigtvis måste ge sig ut på vägarna i helgen.

– Planera din resväg, starta i god tid och framför allt, kör försiktigt. Olyckor händer fort och det är ofta tillfälligheter som avgör. Om potatisen hinner bli kall eller jordgubbarna tar slut är mindre viktigt.

De mest olycksdrabbade dagarna är torsdagen före midsommar, som brukar kallas den stora resdagen, och söndagen efter midsommarafton, då många ska hem. Under dessa dagar fördubblas belastningen på vägarna, enligt siffror från Trafikverket. Samtidigt är det på midsommarafton och midsommardagen flest dödsolyckor sker, visar Dina Försäkringars genomgång.

– Det kan bero på att fler har bråttom och faller för frestelsen att köra i högre hastighet, vilket även möjliggörs av att det är lite mindre trafik de dagarna jämfört med torsdagen och söndagen. Eftersom det är mitt i helgen ökar också risken för att fler kör alkoholpåverkade, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar och fortsätter:

– De bästa tidpunkterna att köra brukar vara tidigt på torsdagen och söndagen, alltså innan rusningen. Då är det mer normal trafik med säkrare bilar, men det betyder inte att det inte sker olyckor.

Välj mötesseparerade trafikleder
        Vissa vägar är mer benägna att drabbas av trafikstockningar och farliga situationer under midsommarhelgen. Störst risk att råka ut för en olycka är det på Europavägarna. Men samtidigt är dessa ändå säkrare, relativt sett, förklarar Victor Öberg.

– På de stora motorvägarna är trafiken mycket intensiv, vilket ökar risken för olyckor. Men det är vanligare med mindre kökrockar utan allvarligare personskador. De allvarligare olyckorna brukar i stället inträffa på de mindre vägarna som saknar mitträcke och som inte är anpassade för midsommartrafik. Det är dessa vägar som jag tycker att man ska undvika, i den mån det går. Men det viktigaste är självklart att vara utvilad, att inte stressa och förstås köra nykter, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen
          E4 Hudiksvall–Sundsvall
          E10 Hela sträckan
          E12 Hela sträckan
          E14 Hela sträckan
          E16 Gävle–Falun–Malung
          E20 Göteborg–Laxå
          E22 Kalmar–Norrköping
          E45 Göteborg–Östersund
          26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
          50 Örebro–Borlänge
          70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen
          E4–E20 Sollentuna–Södertälje
          E4 Uppsala – Gävle
          E4 Gävle – Tönnebro
          E6 Göteborg–Strömstad
          E6 Göteborg–Kungsbacka
          E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
          E22 Norrköping–Kalmar
          E22 i Blekinge
          26 Jönköping–Halmstad
          50 Örebro–Ludvika
          70 Enköping–Siljanbygden
          73 Stockholm–Nynäshamn
          76 Norrtälje–Gävle
          136 Färjestaden–Borgholm
          137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
          222 Stockholm–Värmdö
          276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Trafikverkets lista över sommarens trafikpåverkande vägbyggen hittas här.

Dina Försäkringar tips för en säkrare resa i midsommartrafiken

• Planera din resa och starta i god tid. Håll koll på eventuella trafikhinder på Trafikverkets webbplats.
          • Var utvilad och stressa inte. Räkna med att resan tar längre tid än normalt.
          • Använd mötesfria vägar, gärna vägar med många fartkameror då det tenderar att få ner hastigheten.
          • Håll hastigheten.
          • Håll avstånd till fordonet framför.
          • Låt bilen stå dagen efter fest. Åk aldrig med en onykter förare.
          • Håll dig informerad om störningar genom att ha lokalradion på.