​Discovery Networks Sweden sluter OS-avtal med Sveriges Radio

Discovery Networks Sweden har slutit en överenskommelse med Sveriges Radio om sublicensiering av de icke-exklusiva radiorättigheterna för vinter-OS i Pyeongchang 2018 och sommar-OS i Tokyo 2020.

Discovery Networks har sedan tidigare ingått avtal med Internationella Olympiska Kommittéen om de exklusiva sändningsrättigheterna till OS 2018, 2020, 2022 och 2024 i över 50 europeiska länder. De svenska tittarna kommer därmed att kunna följa vinter-OS i Pyeongchang 2018 i Kanal 5, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och Eurosport Player.

Nu har Discovery Networks Sweden och Sveriges Radio nått en överenskommelse som gör att SR genom Radiosporten kan bevaka de olympiska spelen i Pyeongchang 2018 och Tokyo 2020 på plats och därmed fortsätta leverera kvalitativa radiosändningar till svenska lyssnare.
Avtalet med Sveriges Radio gäller P1, P2, P3 och P4 samt webbsändningar.

- Discovery Networks Sweden kommer att erbjuda de svenska tv-tittarna fler timmar OS, på fler skärmar än någonsin. Att vi nu har nått en överenskommelse med Sveriges Radio och Radiosporten, som har en lång och stolt tradition av att leverera radiosändningar i världsklass från OS sedan 1928, känns väldigt bra och ligger helt i linje med vår ambition att ge fler än någonsin möjligheten att få uppleva OS, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden.

Från de olympiska spelen i Pyeongchang 2018 kommer Discovery att kunna erbjuda tittarna OS dygnet runt i Kanal 5 och på de digitala plattformarna. Discovery Networks Sweden skickar dessutom den största OS-truppen, över 100 personer, i svensk tv-historia till Sydkorea där stjärnor som Peter Forsberg, Magdalena Forsberg, Anja Pärson, Per Elofsson, Jessica Almenäs, Jonas Karlsson och Karin Frick finns med.

- Det är fantastiskt roligt att vi kommit överens med Discovery Networks Sweden om att vi även de kommande spelen kommer att kunna bevaka, sända och rapportera precis på det sätt vi vill från OS, med närvaro, känslor och dramatik. Det blir full satsning med över 150 sändningstimmar i radion, därutöver digitala satsningar med fokus på alla svenska medaljhopp och de största internationella stjärnorna, säger Markus Boger, chef på Radiosporten.

Discovery Networks Sweden äger idag rättigheterna till stora sportevenmang som VM-kvalet i fotboll, U21-EM i fotboll, handbolls-VM, Europa League samt Allsvenskan och Superettan 2020-2025 med Eurosport som avsändare av all sport i alla kanaler och på alla plattformar.

• Vintersporter