Beredskapen upphör nattetid i Västervik, Vimmerby och Oskarshamn från 5 juni på grund av veterinärbrist. Personalen måste ges möjlighet till vila och återhämtning. Foto: Distriktsveterinärerna

Ingen beredskap nattetid i Vimmerby, Västervik och Oskarshamn från 5 juni

Från och med 5 juni stänger Distriktsveterinärerna beredskapen i området Västervik, Vimmerby och Oskarshamn mellan kl. 22 och 08. Orsaken är att i nuläget finns inte tillräckligt många veterinärer för att kunna lösa beredskapen dygnet runt.

Distriktsveterinärerna bemannar för att kunna hjälpa sjuka djur alla dagar i veckan kl. 8 -22, dock inte nattetid. Rådgivningen på telefon kommer vara öppen dygnet runt.

Åtgärden är nödvändig för att se till att personalen får den vila och återhämtning som är nödvändig, men också vara tillgängliga under den tiden på dygnet då efterfrågan på akut djursjukvård är som störst, säger Malin Santesson, som är regionchef.

Distriktsveterinärerna arbetar för att lösa den akuta situationen, samtidigt som vi behöver se till att vår personal har möjlighet till vila och återhämtning. Genom att erbjuda veterinärvård kl. 8 – 22 varje dag hoppas vi kunna skapa en stabilitet som ger våra kunder förutsättningar att agera utifrån djurens bästa, säger Malin Santesson.

För mer information om Distriktsveterinärerna, följ oss på:

Malin Santesson

Regionchef Sydost Växjö, Forsheda, Gamleby-Vimmerby, Öland, Huskvarna, Söderköping-Valdemarsvik, Väderstad-Borensberg, Eskilstuna-Nyköping-Flen 010-1228012
Robert ter Horst

Presskontakt Biträdande chef Distriktsveterinärerna Smittskydd, officiella uppdrag 010-122 80 44