Djurens Rätts idékonferens i Gävle formar förbundets framtid

Djurens Rätts idékonferens hålls i år den 8-9 november i Gävle. Årets tema är hur man bäst kan påverka människor att ändra sin etiska syn på djur. Mårten Eriksson, ämnesansvarig i psykologi på Gävle universitet, föreläser. Aktiva och intresserade medlemmar från hela landet deltar.

Idékonferensen är ett årligt återkommande arrangemang inom Djurens Rätt. Konferensen är ett tillfälle för aktiva och intresserade medlemmar att mötas, diskutera och knyta nya kontakter. Under idékonferensen står särskilt de ideologiska och strategiska frågorna i fokus. Temat för årets konferens är: "Hur påverkar vi bäst människor att ändra sin etiska syn på djur?"

Tanken är att Djurens Rätt under konferensen ska komma fram till hur man bör arbeta för att stärka intresset i samhället för djurrättsfrågorna. Ett sextiotal medlemmar från hela landet deltar.

Under fredagen kl 17.30-19.00 finns aktiva från lokalavdelningen och hela landet tillsammans med räven Rävmond mellan Storgatan och Rådhuset i Gävle. Budskapet är att djur inte är kläder. För den som vill värma sig utan päls bjuds den frusne på ett glas varm glögg.

Idékonferensen äger rum i Andreassalen, som ligger i Andersbergs centrum (Vindraget 22) nu i helgen. Media är välkommen på samtliga programpunkter. Ur programmet:

Lördag: Kl 09.30-10.50 "Om etiska val och påverkan". Föreläsning av Mårten Eriksson, ämnesansvarig psykologi, institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi, högskolan i Gävle. Kl 11.20-12.20 deltar han sedan i diskussioner om hur Djurens Rätt bör arbeta.

Kl 14.00 - 18.00 är det grupparbete och kl 20.30-20.50 presenterar Birgitta Carlsson, före detta ordförande i Djurens Rätt under 16 år, sitt analysarbete om verksamheten och målen för Djurens Rätt.

Söndag: Kl 09.30-12.00 Behovet av riktningsmål och fördjupade diskussioner om ideologi och resultat av arbetet.

Presskontakt: Roger Pettersson, verksamhetschef, Djurens Rätt 070-585 32 27

• Gävle