Så har du koll på hemmet under höstlovet – Smarta hemmet hjälper till att se över bostaden på semestern

När höstlovet närmar sig passar många på att ta ett avbrott från höstmörkret. Samtidigt är det när mörkret faller som hemmet behöver mest övervakning. Med smarta hemmet-lösningar har du koll på distans och slipper du oroa dig för ovälkomna besök.

Antalet resor till sol och värme ökar under höstmånaderna, jämfört med förra året förväntar sig researrangörerna en ökning med 15 %. Kvalitetstid med familjen lockar men samtidigt ökar oron för ovälkomna besök i hemmet när höstmörkret tränger sig på. D-Link tipsar om bättre och tryggare sätt att ha koll på bostaden medan familjen njuter av semestern.

- Att man söker sig bort under hösten för att fylla på med energi och värme, njuta av tiden tillsammans med nära och kära är såklart förståeligt med tanke på att november är en av våra månader med lägst antal soltimmar. Det är också då inbrotten ökar så för att slippa oroa sig under ledigheten kan det vara bra att investera i smarta hemmet-lösningar, säger Marco Stenvall, nordisk produktchef, D-Link.

Med hjälp av flera digitala lösningar går det att se över hemmet även på distans och kontrollera exempelvis strömbrytare och belysning. På så sätt ser det alltid ut att vara någon på plats.

- Dagens prylar är smartare än någonsin och kan användas av vilken husägare som helst. Sensorer som upptäcker rörelser i huset, strömbrytare som kontrollerar belysningen och övervakningskameror med både livestream- och inspelningsmöjligheter hjälper våra kunder att se över sina hem och känna trygghet på håll, säger Marco.

Se över ditt hem – även på semestern

• Med hjälp av smarta strömbrytare kan du kontrollera belysningen genom telefonen eller surfplattan.
  • Installera kameror, gärna med bra mörkerseende, som gör det möjligt att se ditt hem när du vill och varnar vid rörelser och ljud, direkt i din mobiltelefon.
  • Installera en rörelsedetektor som skickar notiser till dig när den upptäcker rörelser i ditt hus.
  • Koppla in en siren som avger ett varnande tjut om någon försöker ge sig in i ditt hem.
  • Skalskydd. Se gärna till att ha en bra dörr, gärna säkerhetsdörr, lås och rejält fastlimmade fönsterkassetter och sätt upp dörr och fönstersensorer som skickar en notis till din mobiltelefon när de öppnas.

• smarta hemmet

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för hem, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som switchar, trådlösa produkter, lagring, IP-kameror och molnbaserad nätverkshan- tering. D-Link är också en nyckelaktör för Smarta Hemmet, och gör det enkelt och tillgängligt för människor runtom i världen att bevaka, automatisera och kontrollera sina hem oavsett tid och rum genom att använda sig av sina smartphones eller surfplattor. För mer information vänligen besök: www.dlink.se

Följ oss på sociala medier: Facebook, Twitter och LinkedIn