Gå direkt till innehåll
Climate Week New York:  Ikoniska möbeldesignern Emeco väljer The 2030 Calculator för att beräkna klimatpåverkan från hela sitt produktutbud.

Pressmeddelande -

Climate Week New York: Ikoniska möbeldesignern Emeco väljer The 2030 Calculator för att beräkna klimatpåverkan från hela sitt produktutbud.

För omedelbar publicering / 22 september 2020

Doconomy förser såväl konsumenter som varumärken med digitala verktyg för att bättre förstå och reducera påverkan från konsumtion. The 2030 Calculator, som lanserades i somras, ger producenter och varumärken snabba och tillförlitliga beräkningar av enskilda produkters koldioxidavtryck, med ambitionen att demokratisera alla bolags förmåga att bli transparenta kring påverkan.

För att konsumenter ska kunna göra mer klimatsmarta köpbeslut måste fler varumärken göra de nödvändiga uträkningarna. Fram till nu har detta varit såväl invecklat som kostsamt, där bara beräkningar av livscykelaanalyser av en produkt kan ta flera veckor. Samtidigt bidrar jämförbara beräkningar av produkters koldioxidavtryck bidrar till att skapa transparens och kraft att driva förändring av konsumenters konsumtionsmönster.

”När vi inser klimatförändringarnas förödande effekter runt om i världen, är det upp till oss alla att minska vårt koldioxidavtryck. Som ett litet bolag med goda intentioner, har vi ofta begränsats fnär det gäller att mäta och fastställa vårt avtryck. Med The 2030 Calculator, förändrar Doconomy förutsättningarna och bidrar till ett miljötänkande som alla har tillgång till. Genom att erbjuda beräkningar och transparens uppmuntrar The 2030 Calculator konsumenter att undersöka vad de ska köpa samtidigt som den erbjuder alla bolag att mäta, förbättra och slutligen minska sina utsläpp”, säger Gregg Buchbinder, vd och ägare, Emeco.

Kalkylatorn, som i sin första version använder utsläppsdata från mer än 300 olika faktorer, är optimerad för modeindustrin, men siktar även på att kunna inkludera andra produkter. Emeco utökar kalkylatorns möjligheter genom att bidra med kontrollerade bakgrundsdata som är relevant för resten av möbelindustrin.

”Vi skapade The 2030 Calculator för att möjliggöra effektiva koldioxidberäkningar och prissättningar för enskilda produkter med förhoppningen att modiga och insiktsfulla varumärken skulle ta täten. Att ett sådant ikoniskt varumärke som Emeco blir först i sin bransch är större än vad vi ens kunnat drömma om. För att inledningsvis ha skapat en stol som skulle hålla i krigstid visar Emeco, i en tid av global klimatkris, vägen framåt för en mer hållbar framtid. Doconomy är stolta att kunna bidra i Emcos ambitioner att engagera sina kunder, genom att skapa full transparens och visa att varje stol räknas”, säger Mathias Wikström, vd för Doconomy.

Kalkylatorns framtida uppdateringar inkluderar mat och dryck samt hemelektronik, förstärkt av det stora intresset från ledande varumärken i ett brett spektra av branscher. Kalkylatorn, som är kostnadsfri att använda, möjliggör kompletta beräkningar, från odlingar och gruvor ända fram till kassan. Den fungerar lika mycket som en kalkylator för produkters koldioxidavtryck som ett verktyg för varumärken som vill öka transparensen och aktivt agera för att möjliggöra en medveten konsumtion.

“Jag välkomnar varmt The 2030 Calculator. Jag är glad över att fortsatt se klimatmedvetenhet i hjärtat av denna innovationskraft, det stärker min tro på att världen fortfarande kan klara den här fighten,” avviserade Patricia Espinosa, Executive Secretary of The United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), i samband med lanseringen av kalkylatorn.

Doconomy lanserar, som partner till UNFCCC (FN:S Klimatsekreteriat) kalkylatorn som en del av sekreteriatets globala utbildningsprogram kring klimatpåverkan. Kalkylatorn ingår också i Doconomys övergripande koncept Planet Loyalty, som verkar för ökad transparens kring klimatpåverkan. Kalkylatorn har utvecklats och godkänts (ISAE 3000) i samarbete med ledande expertis inom hållbarhet, data och klimatpåverkan från bland annat LCA-konsulten 2050 och Ernst & Young.

Med lanseringen av The 2030 Calculator vill Doconomy uppmuntra och samtidigt bjuda in producenter och institutioner att beräkna avtryck, dela med sig av data och samarbeta till att vidareutveckla den mest exakta och fria påverkanskalkylatorn för enskilda produkter.

Metodik och datakällor

2030 Kalkylatorn är baserad på en databas av CO2-utsläppsdata där man kan mäta och se produktcykeln, från råmaterial till färdig produkt. Verktyget mäter utsläppen från material som används vid tillverkningen av en produkt (dvs den totala vikten av produktens delar och material), genomsnittlig energianvändning vid tillverkning (efter produktkategori, land och energiåtgång) samt transport (efter total produktvikt, avstånd och transportmedel mellan leverantör, tillverkningsanläggning och distributionscenter).

De materialutsläppsfaktorer som används i kalkylatorn har hämtats från en mängd öppna validerade, tredjeparts datakällor inklusive ICE (The Inventory of Carbon & Energy by University of Bath), IVL (Svenska miljöinstitutet) och DEFRA (den brittiska regeringsavdelningen för energi, livsmedel och landsbygdsfrågor). Energidata för europeiska länder kommer från AIB (Association of Emissioning Organies) och för icke-europeiska länder från IEA (International Energy Agency). Transportavstånd beräknas med hjälp av Google Maps Places API, med utsläppsfaktorer från NTM (Nätverket för transportåtgärder). Data inkluderar en blandning av CO2- och (GWP-normaliserade) CO2e-värden, med slutliga koldioxidavtryck beräknade i kg CO2e.

For additional information, please contact:

Masse Benesch, Media Support

masse.benesch@doconomy.com

Om Doconomy

Doconomy grundades i Sverige 2018 och tillhandahåller digitala lösningar för att spåra och mäta koldioxidavtrycket. Doconomys tjänst, den mobila bankappen DO, hanterar besparingar och främjar hållbar konsumtion. I DO används data utifrån Åland Index Solutions beräkningar, som täcker 99% av det globala marknadsvärdet, genom ett unikt partnerskap med Trucost (en del av S&P Global). Genom Doconomys samarbete med FN (UNFCCC), för att utbilda och engagera individer kring klimatåtgärder, utvecklas också ytterligare innovativa verktyg för att förklara vår inverkan. Doconomy använder innovation, data och design för att stödja konsumenternas förändrade beteenden genom att möjliggöra välinformerade val, som i sin tur främjar ansvarsfull konsumtion. The 2030 Calculator är ett innovationsprojekt för ökad transparens och ansvarstagande skapat av Doconomy i nära samarbete med servicedesignbyrån FARM.

https://www.doconomy.com/ https://www.2030calculator.com/ https://planetloyalty.com/. http://www.alandindexsolutions.com

Mathias Wikström

Presskontakt Grundare och VD +46 708 15 32 03

Doconomy is the leading provider of innovative tools that enable efficient environmental impact reduction for individuals and businesses

Doconomy, founded in Sweden in 2018, is a world-leading provider of digital services for everyday climate action. Doconomy wants to future-proof life on planet earth by empowering individuals and corporations to take responsibility for their environmental footprint. We firmly believe that the climate crisis can only be solved as a collective. Doconomy is also a partner of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), Mastercard, S&P Trucost, the World Wildlife Fund (WWF), Mitsui, and Parley for the Oceans.

Doconomy
Östermalmsgatan 26A