Gå direkt till innehåll
Doctrin gör strategiska rekryteringar för fortsatt expansion – Jesper Eriksson tillträder som CFO och Michael Ekelund som CCO

Pressmeddelande -

Efter att ha nått flera viktiga milstolpar i den nordiska verksamheten och när den internationella expansionen nu börjar ta fart stärker Doctrin upp företagsledningen med en ny Chief Financial Officer och en Chief Commercial Officer.

För att klara av bolagets expansionsplaner har två strategiska nyckelrekryteringar genomförts med Jesper Eriksson som tillträder som Chief Financial Officer och Michael Ekelund som Chief Commercial Officer.

– Vi är såklart oerhört glada över att ha lyckats attrahera två talanger med en så lång, bred och för oss relevant erfarenhet från branschen. Det känns väldigt bra att ha både Jesper och Michael ombord inför vår fortsatta expansionsresa, säger Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin.

Jesper Eriksson, nytillträdd CFO på Doctrin, har mer än 10 års erfarenhet från tech och digitala marknadsplatser och kommer närmast från en roll som CFO på health tech-bolaget Lifesum. Innan dess har han haft flera seniora finansiella roller inom Schibsted/Adevinta-koncernen i Stockholm, Oslo och Barcelona. På Doctrin kommer Jesper att ha det övergripande finansiella ansvaret samt arbeta nära VD och styrelse och bidra till genomförandet av Doctrins tillväxtstrategi.

– Jag är väldigt imponerad av vad teamet på Doctrin hittills har skapat. Det är ett otroligt fint bolag där alla arbetar mot ett tydligt gemensamt mål och där alla delar samma sunda värderingar. Jag känner mig både ödmjuk och upprymd inför uppgiften att tillsammans med resten av gänget på Doctrin ta bolaget till nästa fas genom att bygga processer och organisation för ett internationellt tillväxtbolag med målsättning att radikalt förbättra sjukvården, säger Jesper Eriksson, CFO på Doctrin.

Michael Ekelund, ny Chief Commercial Officer på Doctrin, har mer än 20 års internationell erfarenhet inom försäljning, säljledning och affärsutveckling. Han har jobbat både med B2B-bolag, SaaS samt med hälsa och sjukvård och haft flera ledande internationella roller på Visual Conference Group, Interoute, IT Solutions. Närmast kommer han från en roll som Director Healthcare Solutions på Office Management.

– En av de saker som jag gör mig exalterad är de värderingar som driver bolaget och ligger till grund för alla beslut, vare sig det är affärs- eller utvecklingsmässiga. Allt jag tror och står för som person genomsyrar Doctrin och det uppdrag bolaget åtagit sig, så det är med otrolig stolthet jag axlar rollen att sprida tillgänglighet och förändringar inom vården som på riktigt skapar värde för patienten, vårdpersonalen och vårdgivarna. Jag är övertygad om att det finns en enorm potential för Doctrin som jag vill hjälpa till att förverkliga, säger Michael Ekelund, CCO på Doctrin.

Ämnen

Doctrin är idag Sveriges ledande plattformsleverantör med anamnes- och kommunikationsverktyg för digifysisk vård. Doctrins digitala lösningar används redan hos flera av Sveriges största vårdgivare med ca 1,5 miljoner patienter årligen. Resultaten är effektivare flöden och bättre kommunikation, förbättrad medicinsk kvalitet, mindre stressad vårdpersonal och framför allt nöjdare patienter.

Johanna Ahlberg

Presskontakt Head of Marketing and Communications +46 72 539 97 51

Vi hjälper vårdgivare att digitalisera patientresan

Doctrin grundades 2016 med syftet att radikalt förbättra sjukvården genom värdeskapande automatisering och intelligent digitalisering.

Vi har utvecklat digitala verktyg som automatiserar delar av patientresan. Det minskar administrationen och hjälper vårdgivaren att frigöra resurser så att läkare och vårdpersonal kan lägga mer tid på omsorg om patienterna.

På Doctrin jobbar tekniska utvecklare tätt tillsammans med läkare med bred medicinsk kompetens och förståelse för vårdgivarens verklighet.

Idag används våra verktyg av några av de största vårdgivarna i Sverige och vi har samarbeten med flera regioner och landsting. Resultaten är kortare vårdköer, bättre vårdkvalitet, minskade kostnader, gladare vårdpersonal och nöjda patienter.

Doctrin
Gävlegatan 22