Källa: pexels.com

Att köpa kattunge - 7 tips från Mjau

dag släpper Mjau första avsnittet av sin animerade miniserie Kattungeskolan. Skolans sex avsnitt fokuserar på de vanligaste frågorna bland nyblivna kattägare. Innehållet har Mjau utformat tillsammans med sina 100 000 följare på Facebook, och utvalda katthem.

Första avsnittet, "Köpa kattunge", handlar om vad man ska tänka på innan man köper sin kattunge. Här följer en lista på de tips som ges i avsnittet.

Lista: Tänk på detta när du ska köpa katt

1. Ett stort beslut
Det är underbart att bli med katt, men det är ett stort beslut. Medellivslängden för en katt i Sverige är 14 år, men tamkatter blir ofta äldre än så. Tänk på att en katt kräver tid, pengar och kärlek genom alla dessa år.

2. Har du råd?
En katt kostar pengar, och särskilt första året innebär kattägandet många utgifter. Det är då katten ska vaccineras, kastreras och ID-märkas. Kommande år kan du sedan räkna med att en katt kostar minst 5-10 000 kronor per år.

3. Har du tid?
Katter är sociala djur. Jobbar du mycket, har en fullspäckad fritid eller reser ofta? Om du inte kan spendera tid med din katt är det nog tyvärr dags att tänka om, för katten behöver sällskap. Enligt djurskyddslagstiftningen måste en katt få socialt umgänge minst två gånger per dag. Det är alltså miniminivån!

4. Hur bor du?
Katter är nyfikna och gillar att utforska sin omgivning. Både ute och inne. Kattsäkra ditt hem för din och kattens skull. Ställ undan ömtåliga saker som kan gå sönder eller ramla ner. Kolla även upp dina krukväxter, många av de vanligaste växterna är giftiga för katten. Var också noga med att fälla ner toalocket så att inte din kattunge trillar i toaletten.

5. Gör din research
Olika raser beter sig olika och behöver olika typer av omvårdnad. Det finns till exempel kattraser sig trivs bättre inomhus - medan somliga behöver gå ut, och vissa gillar barn mer än andra. Läs på och se vilken katt som passar dig!

6. Kastrering, ID-märkning och registrering
I Sverige finns uppemot 100 000 hemlösa katter. Katter som sprungit bort, blivit lämnade eller är födda i det vilda. För att förhindra att de hemlösa katterna blir fler, är det viktigt att vi ID-märker och kastrerar våra katter. När katten är ID-märkt är det kattägaren som registrerar katten i ett ID-register, hos SVERAK eller Svenska Kennelklubben.

7. Adoptera en katt
Kanske finns just din katt på ett katthem? Runtom i Sverige hittar du mängder av katthem som kämpar för att ge hemlösa katter en andra chans - och du kan hjälpa dem. När du adopterar en hemlös katt från ett katthem får du både en ny vän, och skapar plats för en ny kisse på katthemmet! Du räddar två katter helt enkelt.