Kontorshunden Flora spenderar dagarna på Doggys kontor i Vårgårda.

Fem tips för en välmående kontorshund

Att ha hund på arbetsplatsen är en god idé – det vet Doggy som dagligen välkomnar flera kontorshundar till kontoret i Vårgårda. Nu delar de med sig av sina fem bästa tips på hur man får en fyrbent kollega att trivas.

Hösten står inför dörren och de flesta svenskar är tillbaka på kontoret efter sommarledigheten – så även många hundägare. Att ha sällskap av hunden på jobbet är inte bara en praktisk lösning där hunden slipper vara ensam hemma, det kan även bidra till ökat välmående för såväl hundägare och kollegor som för hunden själv.

– Vi vet av erfarenhet att hundar bidrar till en bättre arbetsmiljö! De sänker stressnivåerna och ger oss människor fler naturliga pauser i vårt arbete. Dessutom är det bra för hunden som trivs bäst när den har sällskap – det är win-win för alla helt enkelt, säger Mia Claesson, produktchef på Doggy.

Doggy har över 100 års erfarenhet av hundmatsproduktion, och värnar om hundars välmående. På kontoret i Vårgårda är kontorshundar ett naturligt inslag. Varje dag välkomnas ett flertal hundar för att spendera dagen med sin husse eller matte. Nu delar Doggy med sig av fem tips på hur man får hunden att trivas på arbetsplatsen.

Lista: Fem tips till hundägare för en välmående kontorshund:

1. Hälsa på efter arbetstid
Första gången hunden hälsar på kontoret är det bäst om detta görs efter arbetstid. Då får hunden en chans att introduceras till den nya miljön och lära känna den i lugn och ro.

2. Passivitetsträning är A och O
För att hunden ska kunna slappna av – och för att både hundägare och kollegor ska kunna jobba ostört – är det viktig att hunden inte blir för distraherad av omgivningen. Passivitetsträna därför med hunden från dag ett för en lugn och skön arbetsdag för både människa och hund!

3. Vänta med att hälsa på kollegor
Även om det säkert är spännande med en ny fyrbent kollega, är det bra om alla kollegor inte kommer fram och hälsar under den första tiden. Att det finns människor runt omkring ska vara en naturlig del som hunden inte ska behöva lägga energi på.

4. Ta med något bekant hemifrån
För att hunden ska känna sig trygg och hemmastadd, ta gärna med något bekant hemifrån. Detta kan till exempel vara en filt eller favoritleksaken.

5. Aktivera hunden under dagen
Se till att ta med din hund på promenad under dagen, så att den inte blir understimulerad. Att få naturliga avbrott och röra på sig är dessutom hälsosamt för husse och matte också. En aktiveringsleksak är utmärkt för att stimulera hundens hjärna lite extra.

Det är viktigt att veta att hundar inte får lämnas ensamma utan tillsyn längre än fem timmar i sträck enligt svensk lag – och detsamma gäller kontorshunden. Enligt Jordbruksverket bör en hund rastas minst en gång var sjätte timme, och ännu oftare om det är en valp eller äldre hund.

Mia Claesson

Produktchef Doggy & Mjau