Källa: Doggy AB

Kastrerade hundar riskerar övervikt – det här kan du göra

Allt fler väljer att kastrera sin hund, och vanliga anledningar är bland annat att minska sjukdomsrisken eller att stävja ett problembeteende. Det visar en undersökning bland hundägare från hundmatsproducenten Doggy. Något som många missar är dock att näringsupptaget förändras hos en kastrerad hund, vilket lätt kan leda till övervikt och skadade leder och bidra till andra följdsjukdomar.

Nästan hälften av de svarande uppger att de äger en eller flera hundar som är kastrerade. Orsaken till att man har valt att kastrera varierar. Den allra vanligaste orsaken är att de svarande inte planerar att avla på hunden. Därefter är de vanligaste anledningarna att minska sjukdomsrisken eller att minska ett problembeteende – exempelvis för att få en lugnare eller mindre aggressiv hund.

En hund som är kastrerad får en ökad aptit och en lägre ämnesomsättning, och riskerar därför att gå upp i vikt. Övervikt hos hund kan leda till en rad olika följdsjukdomar som diabetes, leversjukdomar eller hjärtproblem och ledsjukdomar. Därför är det viktigt att en kastrerad hund får hjälp att hålla vikten genom ökad aktivitet eller ett lägre energiinnehåll genom fodret.

Var tredje hundägare upplever att deras hund har lätt lägga på sig vikt. Cecilia Hjelm, nutritionist på Doggy AB menar att man bör hålla lite extra koll på kastrerade hundar och deras vikt.

– För mycket mat och för lite motion är den främsta orsaken till övervikt. Många som kastrerar sina hundar fortsätter med samma utfodring som innan ingreppet, vilket gör att hunden får i sig mer energi än vad den gör av med. Det är också vanligt att man inte räknar in ”det lilla extra” i form av hundgodis och tuggben i kosten, trots att dessa vanligtvis har ett högt energiinnehåll, säger Cecilia Hjelm.

Vill man kontrollera vikten kan man göra en hullbedömning. Då säkerställer man att hundens fettlager varken är för tunt eller för tjockt. Behöver man reglera hundens vikt utan att dra ner på givorna eller välja bort belöningen är ett anpassat foder för kastrerade hundar ett bra alternativ. Dessa foder har ett lägre energiinnehåll vilket gör att man kan fortsätta ge samma mängd mat som innan, men att hunden fortsatt får känna mättnadskänsla.

– Många hundägare vet inte att det finns anpassat foder för just kastrerade hundar. I stället minskar man foderportionerna. Då kan hunden bli frustrerad och till och med börja tigga – då kan det vara svårt att stå emot. Med ett anpassat foder med lägre energiinnehåll kan man kontrollera att den håller en sund vikt, samtidigt som den får äta sig mätt och nöjd, säger Cecilia Hjelm.

Så gör du en hullbedömning:

I en hullbedömning säkerställs att hunden har ett lagom tjockt fettlager. Detta är ett bra komplement till vågen, eftersom alla hundar är individer och det därför inte finns en idealvikt. Ställ upp hunden framför dig på ett bord eller på golvet och gå igenom hundens kropp och känn efter följande punkter:

• Känn med handflatorna över hundens framdel: Med ett lätt tryck ska du känna hundens revben. Behöver du trycka hårdare innebär det att det är ett för tjockt fettlager, och behöver du inte trycka alls är det ett för tunt fettlager.
  • Efter bröstkorgen ska det smalna av mot midjan. Dra med händerna över midjan – den ska kännas tydligt. Därefter kommer de bredare höfterna.
  • Dra slutligen med en hand under buken: Hunden ska ha en uppdragen buklinje. Hos överviktiga hundar ser man ofta en rak buklinje med fett inlagrat under buken.

Mia Claesson

Produktchef Doggy & Mjau