Foto: iStockphoto

Lyckat initiativ mättar de hemlösa katterna

Kattkörkortet, ett initiativ som ökar kattägarnas kunskap och mättar hemlösa katter, har gjort succé under sommaren. Närmare 40 000 har tagit det digitala körkortet. Nu ska 15 552 portioner kattmat delas ut till katthem runtom i landet. I städerna Höör, Södertälje och Oskarshamn finns de katthem som får ta emot maten.

39 327 kattkörkort har delats ut sedan det digitala testet lanserades under sommaren. Bakom initiativet står kattmatstillverkaren Mjau, i samarbete med Djurskyddet Sverige. Med Kattkörkortet vill de två aktörerna rikta strålkastaren mot Sveriges 100 000 hemlösa katter och behovet av ett mer ansvarsfullt kattägande.

– Att så många har spridit och pratat om kattkörkortet är helt fantastiskt! Vårat budskap har nått ut till hundratusentals människor i sociala medier och allt engagemang visar att det faktiskt är många som brinner för kattens status i samhället. Vi hoppas att vi har lyckats få fler att se ansvaret man har som nybliven kattägare, att folk slutar ge bort kattungar gratis och att alla nuvarande kattägare känner ett stort ansvar för sina husdjur, säger Anna Lindblad, Brand manager på Mjau.

Förutom att sprida kunskap om ansvarsfullt kattägande så lovade även Mjau att donera kattmat, närmare bestämt 15 552 portioner om fler än 10 000 personer genomförde testet. Den målsättningen uppfylldes med råge, och nu har Mjau låtit sina följare på sociala medier fått nominera vilka tre katthem som ska ta emot maten. Det blev Föreningen för Höörs Hemlösa Katter, Södertälje Katthem och Katthemmet Oskarshamnsom tillsammans får dela på maten.

”Jag vill vinna så att jag kan skänka allt till Änglakatten. Dom gör så mycket och har så lite, dom är värda allt dom kan få!” löd motiveringen till det vinnande bidraget i tävlingen som Mjau genomförde i samband med kattkörkortet. Bland de 3349 tävlande var det Gunilla Gustafsons kärleksfulla dedikation som vann juryns hjärta. De tävlande fick välja att själva ta emot vinsten, en hel årsförbrukning kattmat, eller skänka den till en verksamhet som kämpar för hemlösa katter. I Änglakattens kamp för att rädda hemlösa katter lär kattmaten att komma väl till pass:

– Vi som arbetar ideellt för katternas situation kämpar hårt, med knappa medel. Vi är i konstant behov av hjälp och stöd och därför värmer det våra hjärtan så att Mjau kattmat och tävlingsvinnaren Gunilla tänker på oss och våra katter, säger Lena Rydström, initiativtagare till Änglakatten.

Mjau har gjort sig kända för sitt arbete för de hemlösa katterna. Företaget har skapat en namninsamling för en lagstiftning för obligatorisk ID-märkning av katter, driver katthemmet Tassalyckan för hemlösa katter och skänkte ifjol 7 ton kattmat till hemlösa katter. Initiativet till Kattkörkortet tas tillsammans med en av Sveriges största djurskyddsorganisationer, Djurskyddet Sverige.

Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Doggy äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i bland annat Tyskland, Ryssland, Polen och Holland.

Sedan 1 juli 2015 ingår Doggy i det litauiska investmentbolaget NDX som då förvärvade bolaget från Lantmännen. NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien. NDX är också en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Under 2014 omsatte Doggy 564 miljoner kronor och hade cirka 170 anställda. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. 1995 blev företaget ISO 9001-certifierat och 2002 miljöcertifierades företaget enligt ISO 14001.