Med det här klistermärket kan restaurang- och caféägare nu tydligt välkomna hundar in i sina lokaler.

Premiär för Hundvänlig skyltning – ett initiativ som gör det enkelt att ta med hunden på restaurang

Sveriges största hundmatsproducent Doggy lanserar idag initiativet Hundvänlig skyltning som ett steg i att göra Sverige ännu hundvänligare. För att guida hundägare till hundvänliga ställen, erbjuder Doggy dekaler som placeras vid entrén till caféer och restauranger och som gör det tydligt att hundar alltid är varmt välkomna in.

Enligt en undersökning som Sveriges största hundmatsproducent Doggy genomfört tycker 75% av svenska hundägare att hundar ska vara välkomna i offentliga miljöer. Nu lanseras initiativet Hundvänlig skyltning, för att göra det ännu enklare för hundägare att hitta hundvänliga ställen på stan. I och med skyltningen kommer Sverige ytterligare ett steg närmare ett lite mer hundvänligt samhälle. Först ut är caféer och restauranger, och framöver förväntas fler att hoppa på initiativet.

–Vi vet att många människor gärna vill ta med sin hund på sociala platser som restauranger och caféer. Hunden ses allt mer som en familjemedlem som man vill ska delta i sociala aktiviteter. Med vårt initiativ ’Hundvänlig skyltning’ gör vi det enkelt för hundägare att se att de är välkomna med sina hundar in på exempelvis ett café eller en restaurang. Dessutom vet vi att många restaurang- och caféägare enkelt vill visa att de välkomnar hundar. Skyltningen bidrar även med en tydlighet till exempelvis allergiker som kanske hellre väljer en restaurang eller ett café utan hundar, säger Frida Bresander, Brand Manager för Doggy.

Skylten, med budskapet ”Här är hunden välkommen!”, beställs enkelt via ett formulär på www.doggy.se. Till de caféer och restauranger som beställer skylten skickar Doggy, utöver skylten, också med ett kit med hundmat och godis, att bjuda de gästande hundarna på.

Doggy AB är Sveriges ledande hund- och kattmatsproducent. Bolaget har mer än 110 års erfarenhet av djurmatstillverkning lokalt i Vårgårda, där varumärken som Mjau, Doggy och Bozita tillagas av de 150 medarbetarna. Doggy AB verkar i fler än 15 länder och här är framgångsreceptet de svenska, hållbara och naturliga produkterna med djurens bästa för ögonen. Kunderna består av aktörer inom zoo-, fack- och dagligvaruhandeln. Doggy AB är kända för sitt fokus på produktutveckling, allt för att fortsättningsvis kunna vara med och leda uvecklingen av mat till katter och hundar. Med kunskap, innovation och kärlek till katter och hundar levererar Doggy "kärlek från Vårgårda i varje matskål”