Tusentals står bakom upprop för katter

En namninsamling som kräver obligatorisk ID-märkning av katter lämnas idag till Näringsdepartementet. 14 322 personer vill påverka landsbygdsminister Sven-Erik Bucht att ta ett steg i rätt riktning. Det slutgiltiga målet är att minska antalet hemlösa katter.

Den svenska kattmatstillverkaren Mjau, i samarbete med Svenska Kattskyddsförbundet startade precis innan jul en namninsamling för en lagstiftning om obligatorisk ID-märkning av katter.
– Gensvaret var överraskande stort. Förutom 14 322 underskrifter har intresset på sociala medier överrumplat oss. Över 200 000 personer på Facebook har sett uppropet via vänners delningar och hashtaggen #förvarendakatt, som knyter an till uppropet, lever sitt eget liv och har adopterats av djurvänner i hela landet, säger Anna Lindblad, Brand Manager på Mjau.

Av de mer än 1,4 miljoner katter som finns i Sverige är endast 600 000 ID-märkta och registrerade. Det betyder att över hälften av katterna inte kan hitta tillbaka hem när de sprungit bort eller blivit lämnade. 2011 föreslog den dåvarande regeringens utredare att en ny djurskyddslag skulle innefatta obligatorisk ID-märkning. 2012 gick förslaget ut på remiss. Sedan dess har ingenting hänt.

– Allt tyder på att en ny djurskyddslag presenteras i vår. Vi hoppas att den slående responsen på uppropet ska bidra till att frågan om ID-märkning av katter tas på allvar. Det finns över 100 000  hemlösa katter i Sverige idag, det är 100 000 för många. Nu vill vi se en förändring, säger Lotta Hell, ordförande i Svenska Kattskyddsförbundet.

– Slutligen vill vi poängtera att det krävs ett krafttag i den nya djurskyddslagen. Obligatorisk ID-märkning och registrering är verkligen ett steg i rätt riktning, men det behövs mer. Till exempel ett uttalat förbud mot att överge sin katt. Det skulle förstärka effekten ytterligare, avslutar Anna Lindblad, Brand Manager på Mjau.

Se filmen som belyser frågan och läs mer om namninsamlingen och #förvarendakatt här: http://mjau.se/forvarendakatt

Anna Lindblad
Brand Manager Mjau
anna.lindblad@lantmannen.com

OM MJAU
Mjau är det svenska kattmatsmärket som lagat mat till katter i fler generationer. Mjau kattmat lagas i Vårgårda. Här har vi gjort bra mat till husdjur sedan 1903. Mjau kattmat produceras på utvalda råvaror och är framtagen på ett ansvarsfullt och naturligt sätt, utan onödiga tillsatser och socker. Varje dag går 150 personer i Vårgårda till jobbet för att se till att Sveriges katter blir mätta och belåtna.
www.mjau.se

OM SVENSKA KATTSKYDDSFÖRBUNDET (SVEKATT)
Svenska Kattskyddsförbundet är ett rikstäckande förbund som erkänner alla katters lika värde och rätt till ett gott liv. Förbundet arbetar opinionsbildande och för att öka kattens status i samhället genom att försöka påverka myndigheter, politiker och allmänheten. Svenska Kattskyddsförbundet verkar för att lagar, förordningar och föreskrifter om kattskydd utvecklas.
www.svekatt.se

Doggy AB är Sveriges största hund- och kattmatsproducent. Doggy äger bland annat varumärkena Mjau, Doggy, Bozita och Robur. Förutom i Sverige och övriga Norden är företaget verksamt i bland annat Tyskland, Ryssland, Polen och Holland.

Sedan 1 juli 2015 ingår Doggy i det litauiska investmentbolaget NDX som då förvärvade bolaget från Lantmännen. NDX äger flera andra bolag med verksamhet i Central- och Östeuropa, exempelvis djurmatsbolaget Mispol, som har produktion i Polen och Tjeckien. NDX är också en del av samma koncern som Maxima Grupé, som är den största dagligvarukedjan i Baltikum. Under 2014 omsatte Doggy 564 miljoner kronor och hade cirka 170 anställda. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. 1995 blev företaget ISO 9001-certifierat och 2002 miljöcertifierades företaget enligt ISO 14001.