Svenska Lawn Mower Kids från Dohi Sweden nu även på Mac App Store

I och med att Apple lanserar Mac App Store öppnas ytterligare en distributionskanal för appar. Ett av de första spelen ut på plan är svenskutvecklade Lawn Mower Kids från Dohi Sweden.

Spelet Lawn Mower Kids har sedan tidigare funnits som en iPhone-applikation med många goda omdömen och att anpassa den till App Store för Mac låg därför nära till hands.

Lawn Mower Kids utspelar sig i en villaförort i 50-talets USA. Spelet utmanar spelarens simultanförmåga genom att låta spelaren styra tre ungdomar samtidigt, alla utrustade med var sin gräsklippare.

- Miljöer från 50-talets USA. - 21 gräsmattor att klippa. - Massor av humor. - Stigande fart, stigande svårighet. - Undvik katter, hundar, blommor, bollkastare, partygäster och sure gamle Joe. - Samla Mr. Mowmans eftertraktade medaljer.

– Den nya versionen av Lawn Mower Kids är ett direkt svar till våra fans som har bett oss göra en anpassning till Mac. Vi är därför mycket glada över att vara först ut vid lanseringen av Mac App Store, säger Simon Almqvist, spelutvecklare på Dohi Sweden.

Intresset för nya Mac App Store är mycket stort, inte minst bland utvecklare, som här ser en möjlighet att bygga en marknadskanal för nya appar vid sidan av iTunes. Mottagandet har också varit bra, redan första dygnet efter premiären i början av januari laddades omkring en miljon appar ner från den nya kanalen.

– Det här är ett viktig steg för oss som producenter av digitalt innehåll. Mac App Store ger oss möjlighet att på ett tryggt sätt och utan mellanhänder bjuda in våra fans till att ta del av våra titlar på ytterligare en välkänd plattform, säger Emanuel Dohi, VD på Dohi Sweden.