Pressmeddelande -

Rekordår för hantverkstjänster i Sverige - Done rider på renoveringsvågen och expanderar till Göteborg och Malmö

Det svenska techbolaget Done revolutionerar med sin app hantverksbranschen i Stockholm. Genom innovativ teknik där exempelvis hembesök ersätts av videosamtal har efterfrågan på tjänsten skjutit i höjden under det gångna Corona-året. Nu påbörjar Done sin expansionsresa, med första stopp i Malmö och Göteborg.

Efter drygt ett år i pandemin där många jobbat hemifrån har intresset för hemmet blivit större än någonsin - och därmed också intresset för att göra om hemma.Svenskar har aldrig renoverat så mycket som under det gångna året, och hela ROT-sektorn har vuxit med 10% under 2020. Något som gett hantverksappen Done medvind.

Done lanserade 2019 och har sedan dess hjälpt tusentals kunder komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare i Stockholmsområdet. Efter en hög efterfrågan på tjänsten i Stockholm går Done nu ut med att de kommer öppna sin verksamhet i en rad nya städer under 2021, där målet är att vara rikstäckande i slutet av året.

“Tillväxten av ROT-sektorn och därav den ökade efterfrågan på hantverkstjänster har möjliggjort en snabb expansion till nya städer och vi ser fram emot att nu kunna erbjuda Göteborg och Malmö smidiga hantverkstjänster”, säger Malin Granlund, VD och medgrundare av Done.

Via Dones app blir privat- och företagskunder matchade med hantverkare med rätt kunskap och behörighet för deras projekt. Appen hjälper kund och hantverkare att få en smidig renoveringsprocess, genom att ersätta hembesök inför offertskrivning med videosamtal och samla offert, kommunikation, ROT & RUT-hantering samt fakturering på ett ställe - i Done-appen.

“Hantverkarna har länge saknat verktyg för att hantera den mängd av administration och kommunikation som krävs av ROT-marknaden på ett enkelt sätt, vilket har lett till missnöjda kunder. Vår vision är att minska klagomålen inom branschen och vi ser att behovet av en enklare, tryggare och snabbare köpprocess finns i hela landet. Därför är det för oss en självklarhet att nu expandera till fler städer”, säger Alek Åström, CTO och medgrundare av Done.

Redan nu kan du som är bosatt i Malmö och Göteborg använda dig av appen när du behöver hjälp av rörmokare eller elektriker. Från och med den 14 maj lanserar Done hela sitt tjänsteutbud i Malmö och Göteborg, inklusive målare, golvslipare och snickare.

www.doneservices.se

• Skåne

Done är appen som gör det enkelt att anlita kvalitetskontrollerade och certifierade hantverkare. Hela processen att hitta och anlita rätt hantverkare har digitaliserats, där videosamtal ersätter hembesök innan offert, och där all kommunikation, offerthantering och betalning sker säkert via appen. Done finansieras av riskkapitalbolaget Antler samt några av Sveriges tyngsta affärsänglar inom bygg- och hantverksbranschen och planerar för vidare tillökning av kapital under senare delen av 2021.

Malin Granlund

Presskontakt VD & Medgrundare 0703355081