DORMA introducerar nya elektriska lås

Lås- och säkerhetsföretaget DORMA kompletterar nu sitt låsprogram med flera elektriska lås. De nya ellåsen kompletterar befintliga motorlås och magnetlås som funnits tidigare. Totalt omfattar nu serien av elektriska lås i sex olika modeller.

Moderna byggnader kräver automatisering för högre användarvänlighet och säkerhet. Vanliga lås med nycklar ersätts i allt större utsträckning med ellås.

Motorlås

• DORMA DML InTello motorlås.
    En serie motorlås för dörrar som kräver högre säkerhet. För extra hög säkerhet finns modeller med krypterad kommunikation i hela säkerhetskedjan, från motorlås via styrenhet och hela vägen fram till manöverenheten, till exempel ett passersystem. Detta är en helt unik DORMA lösning.
  • DORMA Rapid motorslutbleck.
    En ny serie kraftfulla motorslutbeck med upp till 2 000 kg brythållfasthet. Certifierat av SBSC enligt EN 14846:2008 utgåva 1 grade 3.

Elektromekaniska lås

• DORMA DEL eltryckeslås.
    Serien med eltryckeslås omfattar fallås där tryckesfunktionen är elektriskt styrd. Den elektriska funktionen finns i två varianter, låst vid spänning eller låst utan spänning. Används för utvändiga och invändiga dörrar med högre krav på säkerhet. Brett användningsområde som daglås, kombinerat med tillträdeskontroll, samt flexibel användarvänlighet. De olika statusindikeringarna ger stora möjligheter till fjärrövervakning.
  • DORMA DES elslutbleck.
    Två serier av elslutbleck: den enkla DES 7-serien för lägre säkerhetskrav och den kraftigare DES 8-serien för högre säkerhetskrav. Båda serierna lämpar sig för dörrar med hög användarfrekvens. Normalt används elslutbleck tillsammans med olika former av tillträdeskontroll. Kan med fördel användas tillsammans med automatiska dörröppnare.

Elektromagnetiska lås

• DORMA EM magnetlås.
    Elektromagnetiska lås för främst utrymningsdörrar. Öppnas alltid vid till exempel strömavbrott. Hållkraft från 180 till 1 500 kg. Minimalt mekaniskt slitage som säkerställer högre driftsäkerhet.
  • DORMA TV lås.
    Används för utrymningsdörrar som ska hållas låsta som skydd mot obehöriga. Hållkraft 3kN med garanterad öppning vid listtryck upp till 2,5 kN.

Kontakta gärna Christer Wiberg, produktmarknadschef för mer information:
christer.wiberg@dorma.se
, +46 08 505 529 02

• dorma
  • dorma-koncernen
  • lås
  • låscylinder
  • säkerhet
  • therese lundberg

DORMA är en av världens största aktörer inom dörrstängare, dörrautomatik, lås, säkerhetsprodukter, mobila väggar samt designbeslag till glaspartier. Sortimentet sträcker sig hela vägen från det privata hemmet till den mest krävande offentliga miljön. Regionen DORMA ScanBalt har huvudkontor i Göteborg och sysselsätter cirka 100 anställda i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum.

Therese Lundberg Pettersson

Presskontakt Marketing Communication Responsible dormakaba Scanbalt +46 705 755 660