Studie visar: Stor osäkerhet kring låsbyte bland bostadsägare

47 procent av alla bostadsägare vågar inte ge sig på ett låsbyte själva. Det visar en undersökning som lås- och säkerhetsföretaget DORMA låtit göra. Bostadsägarna uppger att de hellre anlitar en låsfirma, eftersom de tror att detta är ett krav för att försäkringen ska gälla. Dessutom upplever många att det är svårt att välja och installera lås på egen hand.

- Det blir lättare och lättare att byta lås själv  – och görs det på rätt sätt är det tillåtet ur försäkringsaspekt, säger Christer Wiberg, produktmarknadschef på DORMA.

För att möta konsumenternas behov av information kring lås och låsbyte lanserar nu DORMA en nätbaserad låsguide. Förhoppningen är att dorma-trygghetsguide.se ska göra det lättare att välja lås när det är dags att byta.

- Med Trygghetsguiden hoppas vi kunna bidra med kunskap och trygghet för alla som själva vill byta sina lås. Här driver vi även en blogg om säkerhet där vi bemöter frågor och delar med oss av aktuell information, säger Christer Wiberg.

Det finns många anledningar till att se över sina gamla lås. Moderna lås erbjuder ett bättre skydd, bland annat har rutinerna kring nyckelhantering skärpts och nya säkerhetsfunktioner har tillkommit. DORMA har tagit fram en checklista på saker man ska vara observant på när det gäller gamla lås:

• Många moderna nycklar skyddas mot otillåten kopiering genom ett juridiskt skydd t.ex. patent eller mönsterskydd. Nycklar till gamla lås saknar för det mesta denna nyckelkontroll.
  • På gamla nycklar förekommer det att märkningen talar om exakt vilken kombination nyckeln har, den är då lätt att läsa av och göra en nyckelkopia efter.  Ett krav på moderna lås är att nycklar med märkning skall vara kodmärkta
  • Moderna cylinderlås har krav på sig att de skall vara skyddade mot angrepp med borrmaskin. De flesta gamla låsen saknar borrskydd.
  • Moderna lås är ofta så kallade tvåfunktionslås. Med ett tvåfunktionslås kan du låsa med vred när du är hemma, men när du lämnar bostaden kopplar du bort vredet och låser med nyckel. Då kan t.ex. en inbrottstjuv som kommit in en annan väg inte öppna dörren inifrån. (Obs. Du skall aldrig låsa inifrån med nyckel eftersom du enkelt måste kunna ta dig ut om det t.ex. börjar brinna.)
  • Precis som andra produkter slits lås. Ett säkerhetslås skall vara lika säkert vid minst 50.000 låsningar, därefter äventyras dyrkskydd och funktion, och risken att någon annan nyckel börjar fungera ökar.
  • Handen på hjärtat: Har du koll på alla dina gamla nycklar? Vet du hur många kopior som har gjorts genom åren? För att försäkringen ska gälla krävs att du har koll på hemmets alla nycklar.

I en undersökning, gjord på initiativ av DORMA, intervjuades 600 villa- och lägenhetsägare i åldrarna 25-70 år om sin inställning till trygghet och säkerhet. De tillfrågade fick bland annat lista faktorer för att undvika inbrott i hemmet. Högst på listan hamnade bra och godkända lås följt av uppmärksamma grannar, larm och belysning runt huset.

Besök DORMA Trygghetsguide och blogg på dorma-trygghetsguide.se.

DORMA vill göra fler inbrottstjuvar arbetslösa. Se filmen här.

För mer information:
Christer Wiberg, produktmarknadschef DORMA
Tel. 08-505 529 02, christer.wiberg@dorma.se

Therese Lundberg, Marknadskommunikationsansvarig DORMA
Tel. 031-355 20 27, therese.lundberg@dorma.se

• christer wiberg
  • dorma trygghetsguide
  • trygghet
  • dorma-trygghetsguide.se
  • therese lundberg
  • säkerhet
  • lås
  • dorma

DORMA är en av världens största aktörer inom dörrstängare, dörrautomatik, lås, säkerhetsprodukter, mobila väggar samt designbeslag till glaspartier. Sortimentet sträcker sig hela vägen från det privata hemmet till den mest krävande offentliga miljön. Regionen DORMA ScanBalt har huvudkontor i Göteborg och sysselsätter cirka 100 anställda i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum.

Therese Lundberg Pettersson

Presskontakt Marketing Communication Responsible dormakaba Scanbalt +46 705 755 660