Ännu en intuitiv senior-smartphone från Doro – Doro 8030

Doro lanserar idag den senaste medlemmen i sin växande smartphone-familj, Doro 8030, på Mobile World Congress i Barcelona. Telefonen har Doros unika användargränssnitt där fokus ligger på handling istället för funktion som gör upplevelsen logisk och intuitiv för användaren. Med en lägre prislapp ska Doro 8030 locka fler seniorer att ta steget in i den digitala världen.

Doro lanserar nu ytterligare en smartphone, Doro 8030. Tack vare det användarvänliga gränssnittet, som är unikt på marknaden, påminner telefonen på många sätt om Doro Liberto® 825 som lanserades hösten 2015.

• Vanliga smartphones är sällan särskilt logiska om man inte är van vid ikoner och appar. Med våra två senaste smartphones har vi försökt att vända perspektivet och utveckla ett gränssnitt där menyn utgår från vad som är intuitivt för användaren – och särskilt för förstagångsanvändare, säger Johnny Davou, nordisk försäljningschef på Doro.

Resultatet är ett användargränssnitt med ikoner som fokuserar på handling snarare än funktion. Med ett vanligt användargränssnitt finns det ofta flera ikoner för samma funktion, och det kan lätt vara förvirrande. Doro 8030 har enkla, stora ikoner vilket gör det lättare att hitta rätt. Vill man till exempel skicka en bild, en video eller ett sms, trycker man på ikonen "skicka" och väljer sedan "vad" som ska skickas (text, bild eller video), och slutligen "vem" det ska skickas till.

Den nya Android-baserade Doro 8030 är en 4G-telefon och levereras med Doros horisontella laddningsstation. Även Doro 8030 har en inbyggd startassistent, vilket gör det superlätt att komma igång och lära sig att använda telefonen. Guiden ställer frågor på vägen så att användaren kan känna sig bekväm med att ställa in allt från volym till att lägga till nya kontakter. Det är en stor fördel för nybörjaren i smartphone-världen. Tack vare en något mindre skärm och enklare kamera kommer Doro 8030 ha en lägre prislapp.

• Våra undersökningar visar en ökande efterfrågan på smartphones i målgruppen 65+. Så många som 60 procent har för avsikt att köpa en smartphone nästa gång de behöver en ny mobiltelefon. Därför är det viktigt för oss att vår produktportfölj innehåller flera alternativ beroende på behov och budget, säger Johnny Davou.

Doros signaturfunktioner såsom HD-voice, tydliga knappar och extra högt och tydligt ljud återfinns också på Doro 8030. Precis som alla andra Doro-modeller är Doro 8030 kompatibel med hörapparater och har en trygghetsknapp på baksidan vilket ger säkerhet för både användare och anhöriga. Dessutom medföljer appen My Doro Manager som ger familjemedlemmar eller vänner möjligheten att ge support och hjälp på distans. Genom My Doro Manager kan de rekommendera appar, dela bilder, hjälpa till att lägga till kontakter och justera funktioner som ljud och ljus på uppdrag av användaren.

Doro 8030 finns i svart/silver och kommer att finnas i butik och på nätet från mars 2016. Under MWC i Barcelona, 22-25 februari, finns Doro 8030 tillgänglig i Doros monter (nr.7A81) i hall 7.

För produktbilder på Doro 8030, besök:

För produktvideo om Doro 8030, besök:

Produktinformation Doro 8030

• Snabb 4G/LTE teknologi
  • Smartphone med intuitivt och enkelt användargränssnitt
  • Enkel navigering och fysiska knappar inklusive ”Home” och ”Back”
  • 4,5” IPS HD-skärm
  • Baserat på Android 5.1 (Lollipop)
  • Certifierad Google™ och Google Play™
  • 8GB lagring och 1GB RAM
  • 5-megapixelkamera med blixt och video
  • Kompatibel med hörapparat (HAC)
  • HD Voice
  • Trygghetsknapp med GPS-positionering
  • Inbyggd assistent som visar och berättar hur olika funktioner fungerar
  • My Doro Manager så att anhöriga enkelt kan hjälpa till med funktioner och inställningar på distans
  • Horisontell laddstationen, som även fungerar som klocka, alarm och elektronisk bildvisare. Har även ett ”stör ej”-läge.

Kontaktinformation:
Johnny Davou, Nordisk försäljningschef, Doro AB

Telefon: 0707 – 71 00 88 | Mail: johnny.davou@doro.com

För fler bilder och produkttester, vänligen kontakta:
Elin Sjögren, PR-ansvarig för Doro i Sverige, Anna Westesson PR & Consulting

Telefon: 0708 - 447 137 | Mail: elin@awprc.se

• seniormobil
  • seniortelefon
  • doro 8030
  • användarvänlig
  • enkel mobiltelefon
  • enkel