Doro 820 Mini Claria för synskadade lanseras nu i Sverige

Äntligen finns den här – Doros nya smartphone för synskadade, Doro 820 Mini Claria. Mobiltelefonen är utvecklad i samarbetet med Telerion och har anpassats för den svenska marknaden tillsammans med Iris Hjälpmedel som nu har den i sitt sortiment. Genom en specialutvecklad mjukvara för enkel och logisk navigering, svenskt talstöd och ett taktilt hölje får många fler synskadade möjlighet att ta del av den digitala världen.

• Vi vet att Doro 820 Mini Claria är efterfrågad av många av våra kunder. Det är en modern och stabil kommunikationslösning med många nödvändiga funktioner som fyller ett stort behov och som skapar en tryggare och bättre vardag, säger Jörgen Andersén, VD på Iris Hjälpmedel.

Doro 820 Mini Claria säljs exklusivt hos Iris Hjälpmedel och i hjälpmedelsbutiker runt om i Sverige. Det är en svensktalande mobiltelefon där alla funktioner understöds av en svensk talsyntes från Acapela. Över pekskärmen sitter ett unikt taktilt överdrag som underlättar navigationen för den synskadade. Doro 820 Mini Claria innehåller de grundläggande funktionerna som ringa, meddelanden, kontakter, inställningar och statusinformation. Utöver de grundläggande programmen finns även andra talande funktioner såsom larm, Daisyspelare, webbläsare och GPS. Vid uppkoppling via internet finns möjlighet till röststyrning av text och siffror i textfält via Google röstigenkänning. Via Bluetooth finns en väl fungerande lösning för uppkoppling mot punktdisplay.

• Doro gör mobiltelefoner för en senior målgrupp och med Doro 820 Mini Claria gör vi den fantastiska vardagstekniken tillgänglig för ännu fler. Vi tycker inte att vare sig ålder eller synkapacitet ska hindra någon från att medverka i den digitala världen, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro AB.

I samarbete med Iris Hjälpmedel erbjuds alla svenska kunder som köper en Doro 820 Mini Claria en unik support. Christian Möller och hans team ansvarar för supporten och hjälper kunderna att hitta rätt via telefon och online. Telesupporten nås via Iris Hjälpmedel på telefon 08 39 84 80 alternativt telesupport@irishjalpmedel.se

I Doro 820 Mini Claria finns en svensktalande bruksanvisning. I leveransen medföljer även en lathund i skrift. På Iris Hjälpmedels webbplats finns en detaljerad manual i både Daisy- och Word-format som beskriver funktionerna. Allt ifrån fysisk beskrivning till att mata in text.

För produktvideo om Doro 820 Mini Claria, besök:

För uppläsning av pressmeddelandet, besök:

För produktbilder, besök:

För mer information om Doro 820 Mini Claria, vänligen kontakta:
Telefon 0706 98 82 65, e-post camilla.nilsson@doro.com

Jörgen Andersén, VD på Iris Hjälpmedel
Telefon 08 39 94 00, e-post: jorgen@irishjalpmedel.se

För bilder kontakta:
Elin Sjögren, Anna Westesson PR & Consulting
Telefon +46 708 44 71 37, e-post elin@awprc.se

• doro claria
  • iris hjälpmedel