Dovado 4GR – Marknadens snabbaste router för mobilt bredband

Svenska Dovado lanserar nu sin nya 3G-router 4GR. Den har både stöd för de snabbaste mobila bredbandsmodemen och full Gigabit-kapacitet. Det innebär att routern är optimal för såväl mobilt som fast bredband.

Dovado 4GR ersätter den mycket framgångsrika UMR-modellen, som har sålts i närmare 25 tusen exemplar i Sverige. I likhet med sin föregångare hanterar den både snabba mobila och trådburna bredband parallellt och kan ansluta datorer och annan utrustning såväl trådlöst som med Ethernet-kabel. Det går även att via en extra USB-anslutning fjärrstyra annan utrustning, som t ex belysning eller värme.

Bland nyheterna märks att 4GR har Gigabit Ethernet-stöd för både internetanslutning (WAN) och det lokala nätverket. Dovado 4GR stöder även den senaste snabba WLAN-standarden 802.11N, vilket ger upp till 300 megabit/sekund i det trådlösa nätverket. Dubbla WLAN-antenner ger god lokal täckning och möjliggör också den höga bandbredden.

– 4GR är en helt ny teknikplattform, som gör det möjligt för oss att bygga vidare i många år på vårt unika koncept med helt uppgraderingsbara och därmed framtidssäkra lösningar, säger Erik Arthur som är vd för Kista-företaget Dovado.

–  I likhet med våra tidigare produkter är 4GR oberoende av såväl modem som operatör. Det innebär t ex att vi kommer att kunna erbjuda stöd även för de kommande 4G-nätverken, utan att användaren behöver byta ut någon utrustning. Det räcker med att uppgradera routern.

Den svenskutvecklade Dovado 4GR fungerar med praktiskt taget alla 3G- och Turbo 3G-modem på marknaden, både i Sverige och internationellt. För närvarande finns det stöd för över 100 modem, bland annat tio olika sorters 21 Mbit/s-modem. Valfritt 3G-modem ansluts i routerns USB-port.

4GR fungerar både som router för mobilt bredband och som konventionell router, eftersom den har en Gigabit Ethernet-port för trådbundet bredband. Datorer och annan utrustning ansluts antingen via trådlöst WLAN (802.11b/g/n) eller direkt med nätverkskabel till någon av de fyra Ethernetportarna. Alla typer av utrustning med WLAN-funktion (t ex iPhone och andra mobiltelefoner, iPad, iPod Touch och spelkonsoler) dra nytta av den delade 3G-anslutningen.

Dovados 3G-routrar är framtidssäkrade, eftersom de lätt kan uppgraderas. Användaren kan utan kostnad ladda ner ny programvara, som stödjer t ex nya USB-modem och har fler funktioner när dessa blir tillgängliga.

Routern kan även övervakas och styras på distans, genom att skicka SMS till 3G-modemet. Det går bland annat att starta och stoppa 3G-anslutningen, starta om routern och att få status t ex för signalstyrka och månadens trafikvolym. Routern kan också skicka SMS om något har hänt eller när en förinställd trafikvolym har uppnåtts.

– Slut –

Pris   Dovado 4GR: Ca 1 100 kr inkl moms
Uppgradering av firmware: Ingår
Lanseras på marknaden: Juni 2010