Höjdpunkter från Microsoft Business Applications Summit 2020

Den 6 maj genomfördes Microsofts konferens Business Applications Summit med fokus på Dynamics 365 och Power Platform. Konferensen skulle egentligen ägt rum i Dallas men med tanke på rådande situation så valde man att köra den helt digitalt istället. Det fungerade i stora drag väldigt bra och det innebar även att alla talare från Microsoft körde sessionerna från sina egna hem.

Konferensen fokuserar som sagt på både Dynamics och Power Platform och det beror på att de ligger inom samma grupp inom Microsoft och det finns många tekniska beroenden mellan de bägge plattformarna. Dynamics är ju ett samlingsnamn för en mängd produkter med störst fokus på ERP och CRM. Power Platform i sin tur består av Power Apps, Power Automate (tidigare Microsoft Flow), Power BI och det senaste tillskottet Power Virtual Agents.

Keynoten på konferensen fokuserade mycket på situationen i världen med Covid 19 och hur organisationer snabbt kan anpassa sig genom att använda produkterna i Power Platform genom att skapa upp lösningar för att täcka nya behov.

Givetvis lyfte Microsoft fram ett antal kundcase för att visa på styrkan i sina produkter och i år var det ett svenskt företag, IKEA, som hade den absolut största närvaron. IKEA visade hur de använt Dynamics och flera delar av Power Platform för att hantera processen när en kund ritar upp ett kök på nätet till att de bokar upp en tid och hur bokningen planeras internt.

Nedan lyfter vi fram några produkter och tillägg i Power Platform som uppmärksammades extra mycket av Microsoft på årets konferens.

Power Virtual Agents

Power Virtual Agents är det senaste tillskottet till Power Platform och det är en applikation för att att bygga en bot utan att använda kod. Du definierar enkelt upp olika ämnen som boten kan hantera och sedan en logik genom att placera ut olika block som kan hantera meddelanden, svar, starta andra processer eller skicka vidare användaren till ett annat ämne. Boten kan sedan publiceras i Teams, din externa webbsida eller i andra system.

AI Builder

AI Builder är en komplementprodukt till Power Platform och bygger på Microsofts AI-satsning i Azure. Här har man gjort det betydligt enklare för en användare att bygga upp modeller för bland annat bildigenkänning, formulärinläsning eller förutsägelser baserad på data. Ett väldigt användbart användningsområde kan vara att träna en modell på en viss typ av avtal. När sedan ett nytt avtal kommer in på mailen eller i ett SharePoint-bibliotek så startar ett Power Automate-flöde som använder modellen och läser ut användbar data från avtalet. Därefter kan flödet tar vidare åtgärder eller bara spara informationen som metadata i SharePoint-biblioteket för att underlätta sökbarhet.

AI Builder är även en av byggstenarna i Microsoft nya smarta Knowledge Management-lösning Project Cortex som släpps till Microsoft 365 under året.

Power Apps

När det gäller Power Apps så var det stort fokus på hur produkten kan integreras in Microsoft Teams. Man kommer att kunna bygga appar direkt från Teams och även använda komponenter i Microsofts designramverk Fluent så att appen känns som en naturlig del i Teams.

En ny funktionalitet i Power Apps var en funktion för att använda Mixed Reality i appar. Här blir det då en kombination av din enhets kamera och valda objekt som kan integreras, till exempel för att se hur en möbel kan se ut när den placeras i ditt vardagsrum.

UI Flows

Har du ett gammalt legacy-system utan API:er där era medarbetare får hantera repetetiva uppgifter manuellt? Då kan UI Flows, Microsofts RPA-satsning i Microsoft 365, vara ett alternativt. UI Flows är ett tillägg till Power Automate och låter användaren spela in åtgärder som musklick och datainmatning för att sedan låta RPA-roboten utföra samma åtgärder automatiserat. UI Flows har under en tid varit i ett förhandvisningsläge men blev tillgängligt i början av april i år.

Vill du lära dig mer om Power Platform eller har frågor kring hur du kan få bäst effekt av detta i din verksamhet så hör av dig till oss på DQC

Niclas Carlsson
Digital Workplace Lead på DQC