Svensk filmduk vann pris i Storbritannien

Halmstadföretaget Draper Europe AB är mycket glada att meddela att deras svenska Euroscreen® Sesame 2.0 har vunnit den brittiska tidningen SVI Magazines utmärkelse för bästa projektorduk 2010.

I den brittiska branschtidningen Sound Vision Install Magazine nomineras årligen audio/visual (AV) produkter i flera olika produktkategorier, och genom läsarnas röster utses vinnaren i respektive kategori. I år presenteras stolt den svensktillverkade inbyggnadsduken – Sesame 2.0 – som vinnare i kategorin ”Best Projector Screen”.

Dukmodellen har flera unika egenskaper som gör att den sticker ut på marknaden och den har kommit att uppskattas mycket av installatörer då den är mycket enkel att installera. Produktutvecklaren Martin Mellerhav förklarar att hur smidig en projektorduk är att installera är mycket avgörande för hur väl den mottas ute på marknaden. ”Går det snabbt och enkelt att installera duken sparar både installatören och uppdragsgivaren tid och pengar vilket självklart ses som ett stor plus. Sesame 2.0 är också en estetiskt tilltalande projektorduk där duken rullas helt upp i kassetten och döljs när den inte används, vilket har gjort att modellen har fått mycket positiv respons även inom arkitektkretsar. Självklart är det mycket roligt att denna svensktillverkade modell har vunnit pris som bästa projektorduk 2010 i Storbritannien”, säger Martin.

Vinnarna kommer att uppmärksammas i samband med att branschmässan CEDIA Home Technology Event som går av stapeln i London den 15-17 juni. Halmstadföretagets systerbolag Draper Group Ltd kommer att då vara på plats och representera Draper Europe AB som tillverkar och utvecklar varumärket Euroscreen®.

Sesame 2.0 finns även som Tab Tension-version och går att köpa hos auktoriserade återförsäljare.

• Hemelektronik

• filmduk