Tom Kristensson ansluter till DRIVE VXO för att delta i utvecklingsarbetet av den nya BMWn byggd för moderna bränslen.

Juniorvärldsmästaren Tom Kristensson kör DRIVE VXOs BMW med moderna bränslen i Dackefejden

Tom Kristensson, Sveriges senast juniorvärldsmästare i rally, med co-driver Jocke Sjöberg ansluter DRIVE VXO Motorsport för att delta i utvecklingsarbetet av teamets BMW 1M 1,6T med moderna bränslen och tävla med bilen inför teamets hemmapublik i Dackefejden.

- Vi är mycket glada att ha Tom med oss och hans erfarenhet blir en nyttig komponent utvecklingsarbetet då han, precis som PG Andersson som kör bilen i Rally-SM, har en omfattande erfarenhet från att köra flera olika bilar på den absoluta toppnivån, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.

Tom Kristensson gör debut för DRIVE VXO Motorsport i Dackefejden som är Wäxjö Motorsällskaps anrika tävling med Destination Kosta som central start, service och målplats.

- Jag är väldigt glad över möjligheten tävla för DRIVE VXO Motorsport och köra deras potenta BMW i teamets hemmatävling, säger Tom Kristensson.

- Det är inspirerande att få vara en del av detta projekt där DRIVE VXO och VXO FUELS arbetar för att utveckla och utvärdera moderna bränslen. Personligen vill jag kunna fortsätta köra rally under många år och det finns ju alltid en liten oro att sporten på något sätt kan begränsas av regler, exempelvis förbud mot fossila bränslen. Om det här projektet kan vara en del i att säkra min sport för framtiden så vill jag självklart kunna bidra.

BMW 1M COUPE 1,6T GrHB för moderna bränslen

Bilen som Tom Kristensson kommer att tävla med är en bakhjulsdriven rallybil byggd av DRIVE VXO Motorsport enligt Svenska Bilsportsförbundets nationella reglemente tillsammans med svenska leverantörer.

Bilen byggs enligt den senaste säkerhetsstandarden och har försetts med 1,6-liters turbomotor och modern elektronik samt motorsystem för att möjliggöra test och utvärdering av olika typer av moderna bränslen.

Made in Sweden

Även om det övergripande syftet med projektet är att testa och utvärdera de bränslen som VXOFUELS erbjuder sina kunder, väger även det svenska ingenjörs- och utvecklingsperspektivet tungt.

- Vi vill ta tillvara den svenska kompetensen och stärka svenska leverantörer i konkurrensen med de s.k. internationella FIA-bilarna genom att utveckla en bil som representerar det bästa av rallysporten Made in Sweden, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.

Dackefejden körs nu på lördag 8 juni med start och mål på Destination Kosta.

I nästa Rally SM-tävling är PG Andersson tillbaka bakom ratten på teamets BMW.

Hans Bååth, vd DRIVE VXO
hans.baath@drivevxo.se

Om DRIVE VXO Motorsport
DRIVE VXO Motorsport är ett rallyteam baserat i Växjö, Sverige, känt för innovation och hållbar motorsport. Teamet samarbetar med VXO FUELS AB för att testa och utvärdera framtidens bränslen.

Om VXO FUELS AB
VXO FUELS AB utvecklar moderna och hållbara bränslen. Företaget strävar efter att erbjuda framtidens energilösningar genom avancerad forskning och innovativa metoder.

Företaget har sin bas på Uråsa Park, ett före detta militärflygfält, söder om Växjö i Småland. Anläggningen används för utbildning, tester och utveckling inom bilkörning och fordonsindustri.

Presskontakt Presskontakt VD 0708 288 459
Johan Meissner