Tom Kristensson och Joakim Sjöberg var snabbast med DRIVE VXOs testbänk för moderna bränslen i Dackefejden

Tom snabbast med bränsle från VXO FUELS

Som del av utvecklingsarbetet av DRIVE VXOs testbänk för moderna bränslen körde juniorvärldsmästaren Tom Kristersson hem segern i den tvåhjulsdrivna klassen med stor marginal och var till och med totalsnabbast på den avslutande sträckan före samtliga fyrhjulsdrivna bilar.

BMW 1M 1,6t för moderna prestandabränslen

Bilen, en BMW 1M 1,6t, är byggd för att kunna drivas av flera olika bränslen och ingår i VXOFUELS utvecklingsarbete med moderna bränslen för förbränningsmotorer. VXOFUELS, systerföretag till förarutbildningsföretaget DRIVE VXO, har som affärsidé är att erbjuda bränslen med maximal prestanda året runt producerat med hållbara processer och råvaror från närområdet.

Tom Kristensson delaktig i utvecklingsarbetet

Tom, som denna säsong kör Rally-SM i den fyrhjulsdrivna klassen där han för närvarande ligger tvåa, anslöt till DRIVE VXO för att delta i utvecklingsarbetet med bilen som normalt körs av PG Andersson.

Klasseger med god marginal och Totalsnabbast på SS4

Som avslutning på tester genomförda i slutet av veckan körde Tom tillsammans med codriver Joakim Sjöberg bilen inför DRIVE VXOs hemmapublik i Dackefejden. Även tävlingen ingick som del i test- och utvecklingsarbetet och justeringar gjordes på bilen mellan sträckorna. Inför sistasträckan var Tom nöjd med bilens beteende och kände sig trygg att attackera även i de snabbare partierna vilket resulterade i en tid som räckte till att lägga hela startfältet bakom sig inklusive samtliga fyrhjulsdrivna bilar.

Fina resultat för DRIVE VXO Motorsport

Tom och Joakim vann klassen för tvåhjulsdrivna bilar med god marginal och slutade på tredje plats totalt med DRIVE VXOs Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo på en total andraplats. Emrik Smedberg och Emil Devell slutade sexa i den stora tvåhjulsdrivna klassen.

Seger i Nyköping, problem i Rally Uppland

- Det har varit en tuff men produktiv vecka för teamet, konstaterar DRIVE VXOs ägare Hans Bååth. För tre veckor sedan vann PG Andersson i bilens SM-premiär men i förra helgens SM-tävling i Rally Uppland fungerade bilen inte alls.

En annorlunda vägkaraktär och ett antal andra faktorer avslöjade ett geometriskt fel i chassiet vilket PG förmedlade till teamet som i sin tur gjorde ett jättejobb med att bygga om bilen inför testet med Tom i slutet av veckan.

- Vi är mycket tacksamma för att Tom kunde ställa upp med kort varsel och genomföra testerna efter ombyggnationerna, fortsätter Hans, hans bidrag är oerhört värdefullt och ligger till grund för tester med PG inför nästa SM-deltävling 23-24 augusti i Linköping.

Tom positivt överraskad

- Det här var riktigt kul och jag är positivt överraskad av bilen efter våra justeringar. Den har en fin balans och en stark motor som påminner om karaktären på Rally2-bilarna. Jag hade inte förväntat mig att en tvåhjulsdriven, ”icke fabriksbil” skulle vara så odramatisk och fin att köra. Fantastiskt kul att få vara med och bidra med mina kunskaper i det här spännande projektet och jag ser stor potential för framtiden.

Bilder: Joakim Strand

Företaget har sin bas på Uråsa Park, ett före detta militärflygfält, söder om Växjö i Småland. Anläggningen används för utbildning, tester och utveckling inom bilkörning och fordonsindustri.

Presskontakt Presskontakt VD 0708 288 459
    Johan Meissner